A SCIENTIFIC RESEARCH ON MATHEMATICS TEACHING

different perspectives to face the processes of teaching and learning

Authors

Keywords:

Didactics of Mathematics. Didactic Engineering. Didactic Engineering. Didactic resources. Teaching. Learning.

Abstract

This work aims to present the results of research in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) on the teaching of mathematics and the contributions of didactics. Studies on the Didactics of Mathematics, and other fields of research on the teaching of mathematics, in general, were strengthened with the aim of improving the teaching and learning of this discipline. Dealing with this theme means remembering my history and moving forward with regard to the possibilities of developing a teaching of mathematics that makes sense for everyone, especially because many of us have lived in a way that I believe is a burden when we think of the teaching action, as a process of disenchantment. In this sense, we focus on some authors who have developed their research in this field, these being Marin (2017), Witt (2019), Almeida (2019), Mayrink (2019) and Oliveira (2021), as well as others who reflect on Didactics Mathematics such as Brouseau (1996, 2008), Artigue (1996), Almouloud (2007), D'Amore (2007), Gálvez (1996), among others. In this way, our methodological proposal makes use of the State of the Art (EA), bibliographical research, which we direct our gaze to the results of the researches found, discussing them, bringing different perspectives to face the pedagogical work. We conclude that the research brought to reflection, despite the results not being common to all the subjects involved, point to encouraging possibilities when the teacher brings to the classroom knowledge of Didactics of Mathematics, favoring a rethinking of the practice, to reorganize and improve the relationships between teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

BERGSON PEREIRA UTTA, UFMA (docente)/UFRN (doutorando)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN pela Linha de Pesquisa Educação, Construção das Ciências e Práticas Educativas (2019 a 2022); Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMA (2009 a 2011); Graduado em Pedagogia (2000 a 2003) e pós-graduado em Psicopedagogia e Metodologia do Ensino Superior (2004 a 2005). Professor Assistente I da Universidade Federal do Maranhão (desde 2013); Coordenador do projeto de pesquisa (PIBID/Capes) sobre formação de professores e prática pedagógica; Membro do Grupo de Estudo Narrativas de Professores em Formação (GENPROF-PPGEd-UFRN); é Professor pesquisador de cursos de graduação à distância pelo NEAD/UFMA dos seguintes cursos: Pedagogia, Matemática, Biologia e Química; foi tutor à distância dos seguintes programas de formação de professores da UFMA: Mídias na educação, Escola de Gestores da Educação Básica e Gênero e Diversidade na Escola.

ÁDRIA KAROLINE SOUZA DE AQUINO UTTA, SEEDUC-MA

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2022) com dissertação sobre os Centros Educa Mais como um inédito viável na educação do Maranhão. Graduada em Pedagogia (2003) pela mesma universidade. Servidora da SEDUC-MA. Coordenadora pedagógica no IEMA Integral Bilingue.

References

ALMEIDA, Franciane Alves de. Sequência didática da proposição a aplicação: uma análise das interações em sala de aula sob o ponto de vista das situações adidáticas. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, CAA, Programa de

Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, 2019.

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. 1. ed. Curitiba. PR: Editora UFPR, 2007.

ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, Jean. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, 1996, p. 193-217.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BOENTE, Alfredo; BRAGA, Glaucia. Metodologia científica contemporânea. Rio de Janeiro: Brasport, 2004.

BROUSSEAU, Guy. Fundamentos e Métodos da Didáctica da Matemática. In: BRUN, J. Didática das Matemáticas. Tradução de: Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996, p. 35-113.

______. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: Conteúdos e método de ensino. Tradução: Camila Bogéa. São Paulo: Ática, 2008.

CHARNEY, Roland. Aprendendo com a resolução de problemas. In.: Celia Parra e Irma Saiz (eds). Didática da Matemática: Reflexões Psicopedagógicas. Artes Médicas-Porto Alegre, 1996.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, 1991. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/242760000_La_transposicion_didactica_Del_sab er_sabio_al_saber_ensenado>. Acesso em: 2 de jan. 2022.

CORDEIRO, Jaime. Didática. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

D’AMORE, B. Elementos de Didática da Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2007.

FERNÁNDEZ, F.A. et al. Didáctica: teoria y práctica. Editorial Pueblo y Educacion.

Habana, 2004.

FERREIRA, Norma Sandra Almeida. Pesquisa em leitura: Um estudo dos resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado defendidas no Brasil, de 1980 a 1995. Tese de doutorado, Faculdade de Educação da UNICAMP. Campinas, 1999.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. Campinas, SP. V. 23, n. 79, 2002.

FREITAS, José Luiz Magalhães. Situações Didáticas. In: MACHADO, Silvia Dias A. Educação Matemática: uma introdução. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2002, p. 65-87.

GÁLVEZ, G. A didática da matemática. In.: Parra, C. & Saiz, I (Orgs.). Didática da Matemática: Reflexões Psicopedagógicas. Porto Alegre : Artes Médicas, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetas de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GODOY, Arilda Schmidt. PESQUISA QUALITATIVA: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n.3, p, 20-29, Mai./Jun. 1995.

LENOIR, Yves. Didática e Interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In. FAZENDA , Ivani (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Coortez, 2018.

MARIN, Ana Cristina de Souza. Didática da matemática: a utilização do software

Winplot como estratégia potencializadora dos processos de ensino e aprendizagem. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista (Unesp). Faculdade de Filosofia e Ciências, 2017.

MAYRYNK, Cristalina Teresa Rocha. Sequência didática com história infantil e jogo para o ensino de frações. Dissertação – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, 2019.

MEIRA, Marly Ribeiro; PILLOTO, Silvia. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagogia. Porto Alegre: Mediação, 2010.

MENEZES, A. P. A. B. Contrato Didático e Transposição Didática: Inter-Relações entre os Fenômenos Didáticos na Iniciação à Álgebra na 6ª Série do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado em Educação). EFP, Recife, 2006.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. 2000. Disponível em: <http://www.eca.usp.br/moran.inov.htm>. Acesso em: 15 de jan. 2022.

OLIVEIRA, Thais Andrade de. Práticas investigativas nas aulas de matemática: relações métricas em questão. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, 2021.

PAIS, L. C. Tendências em Educação Matemática - Didática da Matemática – Uma análise da influencia francesa. Belo Horizonte: Autêntica. 2001.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: <http://alfabetizarvirtualtextos.files.wordpress.com/2011/08/as-pesquisas- denominadas-do-tipo-estado-da-arte-em-educac3a7c3a3o.pdf>. Acesso em: 14 de dez. 2021.

SAVIANI, Dermeval. História das Idéias Pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicações em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VIEIRA, D. C. O.; MARTINS, P. L. O. As disciplinas de didática nos cursos de licenciatura. Congresso Nacional de Educação, 9., 2009; Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 3. 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC-PR, 26 a 29 out. 2009, p. 11.303-11.311.

WITT, Claudia Maria. A didática da matemática como disciplina: um estudo em cursos de licenciatura em matemática à distância. Dissertação. Universidade Federal do Paraná., Setor de Ciências Extas, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática, 2019.

Published

2023-06-26

How to Cite

UTTA, BERGSON PEREIRA; UTTA, ÁDRIA KAROLINE SOUZA DE AQUINO.
A SCIENTIFIC RESEARCH ON MATHEMATICS TEACHING: different perspectives to face the processes of teaching and learning
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 5, n. 9, p. 3–30, 26 Jun. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/20714. Acesso em: 20 may 2024.

Issue

Section

Artigos