State of knowledge in theses and dissertations about continuos education in Preschool Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2236-4099v14n36.2024.14

Keywords:

Teacher training, Theory-practice relationship, Teaching practice

Abstract

The objective of the present study is to present a state of knowledge on the topic of continuos education in preschool education, carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology, from the year 2000, using the following descriptors: “continuous training”; “Early Childhood Education”, “teacher” and “teaching practice”. After the first movements, five studies remained, one thesis and four dissertations, which met the inclusion criteria: not having specificity in an area of knowledge; focusing on preeschool eeducation; address the discussion about pedagogical practice and continuous education; national research and written by teachers actively working in the classroom.
The analysis indicated the need for continuous education to build upon initialtraining, with a focus
on the training of preschool education teachers based ontheir pedagogical practices, aiming to
enhance their practices. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Rio Branco Pereira , Instituto Federal Sul-rio-grandense

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação do  Instituto Federal Sul rio-grandense. Especialista em Educação Pedagoga Integrante do grupo de pesquisa , estudos,reflexões e diálogos sobre educação - Utopia. Professora de Educação Infantil na rede municipal de Pelotas/RS.

Patrícia da Rosa Louzada da Silva, Universidade Federal do Rio Grande

Professora na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2011), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2018) e doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2022).

Fabiana Celente Montiel, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Campus Pelotas (IFSul/Pelotas). Líder do Utopia - Grupo de pesquisa, estudos, reflexões e diálogos sobre educação, vinculado ao Programa de Pós-graduação em Educação do IFSul/Pelotas (2022).

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2017.

CAMPOS, Rebeca Ramos. Necessidades de formação de professoras principiantes da Educação Infantil/Pré-Escola. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.

COAN, Adriana Aparecida. A prática docente de uma professora da Educação Infantil e seus desafios. 2017. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

DUTRA, Rosyane de Moraes Martins. Formação continuada de professores na escola: prática docente e autonomia pedagógica na Educação Infantil. 2014. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2014.

FREIRE, Paulo. Conscientização. Cortez Editora, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 83. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2022b.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. 33. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021b.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Trad. Silvana C. Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIZARDO, Lilian de Assis Monteiro. Saberes profissionais e práticas com intencionalidade pedagógica: um estudo sobre o professor de creche. 2020. 162 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

MOROSINI, Marília; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 27 fev. 2024.

OLIVEIRA, Adriano Machado. O conceito de sociedade de consumidores em Zygmunt Bauman: Implicações para a compreensão da subjetividade do sujeito comtemporâneo.Cadernos Zygmunt Bauman, v. 2, n. 4, 2013. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/233156789.pdf. Acesso: 02 nov. 2024.

SEMEÃO GARCIA, Edmar Augusto. Resenha crítica do livro: pedagogia do oprimido. Revista Húmus, v. 11, n. 33, 28 ago. 2021 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/revistahumus/article/view/16902. Acesso em: 2 nov. 2024.

SILVA, Patrícia da Rosa Louzada da; MONTIEL, Fabiana Celente; PINHEIRO, Eraldo dos Santos. O conceito de terceiro espaço de formação no estágio curricular supervisionado em educação física. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 65, p. 197-2011, mar. 2022. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/6265. Acesso em: 27 fev. 2024.

TURATTI, Maria Renata Campanha. A reflexão sobre a prática docente como fundamento para o desenvolvimento profissional: o caso da escola de educadores sob o olhar das professoras participantes. 2018. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.

ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 27 fev. 2024.

Published

2024-12-05

How to Cite

Pereira , C. R. B., Silva, P. da R. L. da, & Montiel, F. C. (2024). State of knowledge in theses and dissertations about continuos education in Preschool Education. Cadernos Zygmunt Bauman, 14(36). https://doi.org/10.18764/2236-4099v14n36.2024.14