State of knowledge in theses and dissertations about continuos education in Preschool Education
DOI:
https://doi.org/10.18764/2236-4099v14n36.2024.14Keywords:
Teacher training, Theory-practice relationship, Teaching practiceAbstract
The objective of the present study is to present a state of knowledge on the topic of continuos education in preschool education, carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology, from the year 2000, using the following descriptors: “continuous training”; “Early Childhood Education”, “teacher” and “teaching practice”. After the first movements, five studies remained, one thesis and four dissertations, which met the inclusion criteria: not having specificity in an area of knowledge; focusing on preeschool eeducation; address the discussion about pedagogical practice and continuous education; national research and written by teachers actively working in the classroom.
The analysis indicated the need for continuous education to build upon initialtraining, with a focus
on the training of preschool education teachers based ontheir pedagogical practices, aiming to
enhance their practices.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2017.
CAMPOS, Rebeca Ramos. Necessidades de formação de professoras principiantes da Educação Infantil/Pré-Escola. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.
COAN, Adriana Aparecida. A prática docente de uma professora da Educação Infantil e seus desafios. 2017. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
DUTRA, Rosyane de Moraes Martins. Formação continuada de professores na escola: prática docente e autonomia pedagógica na Educação Infantil. 2014. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2014.
FREIRE, Paulo. Conscientização. Cortez Editora, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 83. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2022b.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. 33. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021b.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Trad. Silvana C. Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LIZARDO, Lilian de Assis Monteiro. Saberes profissionais e práticas com intencionalidade pedagógica: um estudo sobre o professor de creche. 2020. 162 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
MOROSINI, Marília; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 27 fev. 2024.
OLIVEIRA, Adriano Machado. O conceito de sociedade de consumidores em Zygmunt Bauman: Implicações para a compreensão da subjetividade do sujeito comtemporâneo.Cadernos Zygmunt Bauman, v. 2, n. 4, 2013. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/233156789.pdf. Acesso: 02 nov. 2024.
SEMEÃO GARCIA, Edmar Augusto. Resenha crítica do livro: pedagogia do oprimido. Revista Húmus, v. 11, n. 33, 28 ago. 2021 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/revistahumus/article/view/16902. Acesso em: 2 nov. 2024.
SILVA, Patrícia da Rosa Louzada da; MONTIEL, Fabiana Celente; PINHEIRO, Eraldo dos Santos. O conceito de terceiro espaço de formação no estágio curricular supervisionado em educação física. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 65, p. 197-2011, mar. 2022. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/6265. Acesso em: 27 fev. 2024.
TURATTI, Maria Renata Campanha. A reflexão sobre a prática docente como fundamento para o desenvolvimento profissional: o caso da escola de educadores sob o olhar das professoras participantes. 2018. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 27 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos Zygmunt Bauman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Cadernos Zygmunt Bauman
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.