This is an outdated version published on 2023-09-11. Read the most recent version.

THE INFLUENCE OF THE PERMISSIVE-INDULGENT PARENTING STYLE IN THE CONSTRUCTION OF THE CHARACTER BRÁS CUBAS

Authors

  • Daniella Furtado Moraes
  • Natália Leitão Barros da Silva
  • Maria Aracy Bonfim

DOI:

https://doi.org/10.18764/2177-8868v14n27.2023.4

Keywords:

Brás Cubas, Character development, Parenting style, Permissive style

Abstract

This article aims to study the influence of parenting style, more necessarily the
permissive style based on the theoretical Albuquerque (2016), Baumrind (1966) and Weber
(2009), on the behavior of Brás Cubas, in the book Memórias Póstumas de Brás Cubas, written
by Machado de Assis. Before delving into the analysis of the influence that parents had on BrásCubas' life, this article will analyze how the construction of a character is carried out, following
as theoretical basis Antônio Candido (1976) and Elvis Couto (2019), the analysis of the creation
of the character explains the distinctions between the different ways of acting of an individual
and a fictional character, which has all its complexity delimited by the author. In order to carry
out the present study on this article, several bibliographical researches were carried out through
the different types of gender and parental styles, as well as the influences that these parents
have on the development of the subject, and it was also necessary to deeply study what would
be a fictional character , mainly going to the perspective presented by Antônio Candido on what
a novel character would be and how this novel character is constructed, which in the case of
this article analyzes the entire process of formation and influence of Brás Cubas. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniella Furtado Moraes

Graduanda de Letras na Universidade Federal do Maranhão. Integrante do GRIFO – Estudos Literários
(UFMA/CNPq)

Natália Leitão Barros da Silva

Graduanda de Letras na Universidade Federal do Maranhão. Integrante do GRIFO – Estudos Literários
(UFMA/CNPq).

Maria Aracy Bonfim

Professora no Departamento de Letras; docente permanente do Programa de pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Maranhão e colaboradora no Mestrado em Letras da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Líder do Grupo de Pesquisa Grifo - Estudos Literários (UFMA/CNPq). Pesquisadora no Grupo de Estudos Osmanianos da Universidade de Brasília. Pós-doutorado em Literatura na Temple University, Filadélfia, Pensilvânia, E.U.A.; Doutorado em Literatura e Práticas Sociais na Universidade de Brasília e Mestrado em Literatura Brasileira na mesma instituição. Membro do comitê da Latin American Studies Association (LASA), Brazil Section.

References

ALBUQUERQUE, Sandra Daniela Quental de. Gênero e estilos parentais: Um estudo sobre

a relação entre gênero dos pais e dos filhos e práticas dos estilos parentais. 2016. 41 f.

Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação Pré-escolar e 1º Ciclo, Instituto

Superior de Educação e Ciências, 2016. Cap. 1.

ASSIS, Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Moderna, 1999.

BAUMRIND, D. Effects of authoritative control on child behavior. Child Development, 37,

-907, 1966.

CANDIDO, Antônio; ROSENFELD, Anatol; PRADO, Décio de Almeida; GOMES, Paulo

Emilio Salles. A personagem de ficção. São Paulo: PERSPECTIVA, 1976.

CARDOSO, J., & VERÍSSIMO, M. (2013). Estilos Parentais e Relações de Vinculação. Em

Análise Psicológica (pp. 393-406). Lisboa: U.I.P.C.D.E, ISPA - Instituto Universitário

COUTO, Elvis. A Concepção de Personagem de Antonio Candido: Pressupostos e

Implicações, Porto Alegre, out. 2019.

DORNUSCH, S. M., RITTER, P. L., LEIDERMAN, P. H., ROBERTS, D. P., & FRALEIGH,

M. J. The Relation of Parenting Style to Adolescent School Performance. Em Child

Development (pp. 1244-1257). Special Issue on Schools and Development. 1987

OLIVEIRA, Alessandra Ribeiro de; Cris Dayana Hornung; Maurício Wisniewski. As

Implicações dos Estilos Parentais no Desenvolvimento do Sujeito. Ponta Grossa, 2019.

WEBER, Lídia Natalia Dobriansyj. Eduque com carinho. 3. ed. Curitiba: Juruá, 2009.

WEBER, L. N., Selig, G. A., Bernardi, M. G., & Salvador, A. V. (2006). Continuidade dos

estilos parentais através das gerações - transmissão intergeracional de estilos parentais.

Brasil: Universidade Federal do Paraná.

Published

2023-09-11

Versions

How to Cite

FURTADO MORAES, Daniella; LEITÃO BARROS DA SILVA, Natália; BONFIM, Maria Aracy.
THE INFLUENCE OF THE PERMISSIVE-INDULGENT PARENTING STYLE IN THE CONSTRUCTION OF THE CHARACTER BRÁS CUBAS
. Littera: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 14, n. 27, 11 Sep. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/littera/article/view/22208. Acesso em: 19 may 2024.