Young audiences and information processes in news deserts

Authors

  • Elaine Javorski Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Heloísa Serrão Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Ingrid Silva Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Kennidi Silva Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18764/2176-5111v17n29.2022.7

Keywords:

jovens, consumo de informação, Jornalismo local, deserto de notícias, letramento midiático

Abstract

This article aims to analyze how young people consume news in the so-called "news deserts", that is, cities where there is no production of local journalism. It is also of interest to this study to observe the role of the school in the media literacy of young people and how they develop a critical view of the topics that circulate in their social networks and instant messaging applications. Therefore, a questionnaire was applied to 79 young people aged 15 to 24 years old from the cities of Rondon do Pará, Bagre, Novo Repartimento and Capanema, in the state of Pará. Theoretical reflections are related to young people's relationships with the media, consumption of local information and media literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Javorski, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Docente da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Doutora em Ciências da Comunicação e dos Media pela Universidade de Coimbra - Portugal. E-mail: elainejavorski@hotmail.com

Heloísa Serrão, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Discente do curso de Jornalismo, Faculdade de Comunicação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. E-mail: heloisaserrao28@gmail.com

Ingrid Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Discente do curso de Jornalismo, Faculdade de Comunicação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. E-mail: ingcarolinne@unifesspa.edu.br

Kennidi Silva, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Discente do curso de Jornalismo, Faculdade de Comunicação da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. E-mail: kennidi.junior@unifesspa.edu.br

Published

2022-06-30

How to Cite

JAVORSKI, Elaine; SERRÃO, Heloísa; SILVA, Ingrid; SILVA, Kennidi.
Young audiences and information processes in news deserts
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 17, n. 29, p. 141–156, 30 Jun. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/19087. Acesso em: 30 may 2024.

Issue

Section

Artigos