DIGITAL TRANSFORMATION IN HOSPITALITY: challenges for small business managers

Authors

  • Thays Pinho Universidade Federal do Maranhão
  • Larissa Souza Gaspar UFMA

DOI:

https://doi.org/10.18764/2674-6972v5n12.2023.13

Keywords:

Digital Transformation, Organizational Changes, Hospitality, São Luís/MA

Abstract

The digital transformation is intensely experienced by hotels, especially after the Covid-19 pandemic, whose organizational adaptations ensured its permanence in the global market. The objective is to identify the knowledge about DT by the managers of micro and small hotels in São Luís/MA, in addition to identifying the technologies adopted; point out obstacles and challenges for the introduction of DT and identify future prospects for the sector. The methodological process involved the study of multiple cases, with an exploratory-descriptive and qualitative approach. Data collection occured by a structured interview, resulting in the sample of 08 managers by adhesión. For data analysis, the content analysis technique was used. The results indicate that hotel managers have prior knowledge about DT and use widespread and usual technologies, they discuss the adoption of DT as a future projection, even recognizing its importance and benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BLANCHET, M. et al. Industry 4.0: The new industrial revolution-How Europe will succeed. 2014. Roland Berger Strategy Consultants. Munique, Alemanha. Disponível em: https://www.iberglobal.com/files/Roland_Berger_Industry.pdf Acesso em 21 maio 2022

CADASTUR. Prestadores de serviços turísticos – Meios de Hospedagem. 2022. Disponível em: http://dados.gov.br/dataset/cadastur-04 Acesso em 21 maio 2022

CARVALHO, R. L. V. R. Harold Lasswell e o Campo da Comunicação. 2012. Tese (Doutorado) - Universidade de Brasília, Brasília. 2012.

CASTELLI, G. Administração Hoteleira. Caxias do Sul: Educs, 2003.

CHESBROUGH, H. To recover faster from Covid-19, open up: managerial implications from an open innovation perspective. Industrial Marketing Management, 88, p. 410-413, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.04.010 Acesso em: 18 jul. 2022.

DIAS, D. T. M. A. R. Fatores chaves de sucesso para transformação digital. 2019. Dissertação (Mestrado) – FGV, Rio de Janeiro, 2019.

FERREIRA, J. S. P. de A. Transformação digital em hotelaria: caso de estudo. 2019. Dissertação (Mestrado Politécnico do Porto) - Escola Superior de Hotelaria e Turismo, 2019.

KANE, G. C. Digital maturity, not digital transformation. MIT sloan management review, 1, 2017. Disponível em: https://sloanreview.mit.edu/article/digital-maturity-not-digital-transformation/ Acesso em: 18 jul. 2022.

KANEGAE, T.; BRITO, E.; BOAVENTURA, P.; CARVALHO, L. Transformação digital na jornada do consumidor de turismo. In: Congresso Latino-Americano de Varejo e Consumo, 13., 2020, Brasil. Anais [...], 2020.

KHAN, S.J. Leadership in the digital age: a study on the effects of digitalisation on top management leadership. 2016. Disponível em: https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:971518/FULLTEXT02.pdf Acesso em: 18 jul. 2022.

KLEMENT, C. F. F. Inovação em serviços: estudo de casos em uma organização da indústria hoteleira brasileira. 2007. Tese (Doutorado em Administração) - USP, 2007.

MARANHÃO. Plano Estratégico de Turismo do Estado do Maranhão. Relatório Final. São Luís: Secretaria de Estado do Turismo, 2012.

MEIRA, J. V. de S.; ANJOS, S. J. G. dos. A Excelência nas Redes Hoteleiras: Uma Análise das Parcerias. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283053796_A_Excelencia_nas_Redes_Hoteleiras_Uma_Analise_das_Parcerias Acesso em: 25 fev. 2022.

MIORANDI, D. et al. Internet of things: Vision, applications and research challenges. Ad hoc networks, v. 10, n. 7, p. 1497-1516, 2012.

NASSIF, V. M. J.; CORRÊA, V. S.; ROSSETTO, D. E. Estão os empreendedores e as pequenas empresas preparadas para as adversidades contextuais? Uma reflexão à luz da pandemia do COVID-19. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 9, n. 2, p. 1-12, 2020.

PICCOLI, G.; LUI, T. W.; GRUN, B. The impact of IT-enabled customer service systems on service personalization, customer service perceptions, and hotel performance. Tourism Management, 59, p. 349–362, 2017.

REVFINE. The Latest Technology Trends in the Hospitality Industry. 2022. Disponível em: https://www.revfine.com/technology-trends-hospitality-industry/ Acesso em: 15 maio 2022.

RIGA, M. 76,2% das empresas já implementaram ou estão desenvolvendo planos de transformação digital. Forbes Tech. 2021. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2021/05/exclusivo-762-das-empresas-ja-implementaram-ou-estao-desenvolvendo-planos-de-transformacao-digital/ Acesso em: 15 maio 2022.

ROGERS, D. L. Transformação digital: Repensando o seu negócio para a era digital. Autêntica Business. 2017.

SACOMANO, J. B. et al. Indústria 4.0 Conceitos e Fundamentos. São Paulo: Blucher, 2018.

SANCHEZ, M. A.; ZUNTINI, J. I. Organizational readiness for the digital transformation: case study research. Revista Gestão & Tecnologia, v. 18, n. 2, p. 70-99, 2018.

SCHREIBER, D.; ASSUNÇÃO, D. M.; SCHMIDT, S. Análise do perfil inovador das empresas do Vale do Rio dos Sinos. Desenvolvimento em Questão, v. 16, n. 42, 2017.

SCOGNAMIGLIO, L.; SANTOS, L. As vantagens da aplicabilidade dos sistemas ciber físicos na indústria 4.0: uma análise holística das diversas tecnologias existentes no ramo. Revista Fatec de Tecnologia e Ciência, v. 6, n. 1, 2021.

SEBRAE. Anuário do trabalho na micro e pequena empresa. Brasília: DIEESE, 2013.

SEBRAE. Micro e pequenas empresas geram 27% do PIB do Brasil. 2021. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/mt/noticias/micro-e-pequenas-empresas-geram-27-do-pib-do-brasil,ad0fc70646467410VgnVCM2000003c74010aRCRD Acesso em: 15 maio 2022.

SILVA, L. F. dos S. A transformação digital e a sua relação com a reestruturação dos processos de negócio no Sebrae. 2019. Monografia (Administração) - UFRN, 2019.

VALLE, A. A Fórmula da Eficácia. Ebook: Editora Software Zen, 2020.

VIAL, G. Understanding digital transformation: a review and a research agenda. Journal of Strategic Information Systems Review, v. 28, n. 2, p. 118-144, 2019.

VILAPLANA, F.; STEIN, G. Digitalización y personas. Revista Empresa y Humanismo, v. 13, n. 1, p. 113-137, 2020.

WADE, M. et al. Orchestrating digital business transformation. Global Center for Digital Business Transformation, IMD and Cisco, 2017. Disponível em: https://www.imd.org/research-knowledge/reports/digital-orchestra/ Acesso em: 15 maio 2022.

WEISS, M. C. Sociedade sensoriada: a sociedade da transformação digital. Estudos avançados, 33, p. 203-214, 2019.

WESTERMAN, G.; BONNET, D. Revamping your business through digital transformation. MIT Sloan management review, v. 56, n. 3, 2015.

YEN, C.T. et al. Advanced manufacturing solution to industry 4.0 trend through sensing network and cloud computing technologies. In: IEEE International Conference on Automation Science and Engineering (CASE). Anais […] p. 1150-1152, 2014.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

YOO, Y.; HENFRIDSSON, O.; LYYTINEN, K. Research commentary—the new organizing logic of digital innovation: an agenda for information systems research. Information systems research, v. 21, n. 4, p. 724-735, 2010.

ZHU, J. et al. Digital Transformation in the Hospitality Industry. Boston Hospitality Review, 2021.

Published

2023-12-26

How to Cite

PINHO, Thays; GASPAR, Larissa Souza.
DIGITAL TRANSFORMATION IN HOSPITALITY: challenges for small business managers
. Revista Turismo & Cidades, v. 5, n. 12, 26 Dec. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/turismoecidades/article/view/21989. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos