DECOLONIAL PERSPECTIVE FOR PROMOTING ALTERITY AND DIFFERENCE IN THE CURRICULUM OF PROFESSIONAL MASTERS AND DOCTORATES

Authors

  • Walter Rodrigues Marques Universidade de São Paulo
  • Maria José Albuquerque Santos Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2865.v28n1.2024.11

Keywords:

Decolonial thinking, alterity and difference, curriculum, professional masters/doctorates

Abstract

The article is based on decolonial thinking to demonstrate the effectiveness of educational practices that promote alterity and difference in the products of professional master's degrees (consolidated) and doctorates (under consolidation,
which limits the effective analysis of the products), problematising the challenges inherent in the construction of critical curricula in the face of Brazil's socio-cultural, economic and historical diversity. The traditional curriculum, which disregards the diversity of educational subjects, is criticised. The professional modality opposes banking education by observing and intervening in reality, explaining the need for public policy. The approach is qualitative, bibliographical and documental. Two Professional PPGs were analysed, one in the north-east and the other in the south-east, and it was found that black issues are discussed more than indigenous and LGBTQIAPN+ issues. The conclusion is that there is an urgent need to think about the inclusion of the invisible in curricula.

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Author Biographies

Walter Rodrigues Marques, Universidade de São Paulo

Doutorando em Educação pela Universidade de São Paulo; Mestre em Educação, bacharel em Ciências Sociais e licenciado em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão; Licenciado em Física pela Universidade Estadual do Maranhão; psicólogo pela Faculdade Pitágoras; Professor de Arte na Secretaria de Estado da Educação do Maranhão. Pesquisa: indígenas e o contato; educação museal; arte/educação; arqueologia/antropologia; cerâmica; artes visuais.Bolsista FAPEMA

Maria José Albuquerque Santos, Universidade Federal do Maranhão

Pós-doutorado em Educação na Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/ Faculdade de Educação/FAE; Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão. Docente na Universidade Federal do Maranhão. Docente no Programa de Pós-Graduação em Gestão do Ensino da Educação Básica.

Published

2024-07-29

How to Cite

MARQUES, Walter Rodrigues; SANTOS, Maria José Albuquerque.
DECOLONIAL PERSPECTIVE FOR PROMOTING ALTERITY AND DIFFERENCE IN THE CURRICULUM OF PROFESSIONAL MASTERS AND DOCTORATES
. Revista de Políticas Públicas, v. 28, n. 1, p. 202–221, 29 Jul. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/23969. Acesso em: 19 dec. 2024.