The theatre of lights by Rousseau and Manuel de Figueiredo: A dialogue with their theatrical proposals

Authors

  • Helderson Mariani Pires Universidade de São Paulo (USP)

Keywords:

Theatre, Enlightenment, Dramaturgy, Rousseau, Manuel de Figueiredo

Abstract

This paper analyzes the presence of Enlightenment ideas in the work of the 18th-century Portuguese playwright Manuel de Figueiredo (1725-1801), using as references the theatrical works written by Jean-Jacques Rousseau (1712-1778); it is a search for the theatrical developments of the Enlightenment movement in the culture of 18th-century Portugal. Rousseau's dramaturgy and theatrical writings can well illustrate the theatrical discussions of the 18th-century philosophers who pointed towards a new theater, with new proposals for dramaturgy and for the stage itself. The vast body of work by Manuel de Figueiredo, dedicated to the theatre – yet so little performed and known – reflects elements of a Portugal that, after the Lisbon earthquake, opened itself to the Enlightenment. Theatre stages were the privileged public space for the most heated discussions and the most famous clashes of ideas on the various themes that so stirred the restless and curious minds of the Enlightenment. The passionate interest in French theatre has ancient roots and was expressed both in public squares and in the halls of palaces, as well as in the wealthy residences of the rising bourgeoisie of the 18th century. Not only France, but all of Europe was experiencing the general transformations that the Enlightenment demanded. Portugal, in the first half of the Age of Enlightenment, had not yet breathed those new airs, but from the second half of the 18th century onwards, it also experienced the force of that entire movement, exemplified here in this communication, in the work of Manuel de Figueiredo. From the quotation, taken from the Roman poet Horace, which opens the first of thirteen volumes dedicated to theatre in Manuel de Figueiredo's extensive work (“O imitatores sevum pecus” – imitators, flock of servants), the playwright's concern with aesthetic themes discussed in the Enlightenment, such as imitation, verisimilitude, and their implications, is perceptible. Even though it is a short text, the Portuguese author's Prologue acts as a synthesis of the issues discussed by Rousseau in his Letter to d'Alembert on spectacles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helderson Mariani Pires, Universidade de São Paulo (USP)

Pós-Doutorando em Literatura Portuguesa, FFLCH, USP

References

ALMEIDA GARRET. Viagens na minha terra. São Paulo, Círculo do Livro, 1991.

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura. Vários tradutores. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BARATA, José Oliveira. História do Teatro Português. Lisboa: Ed. Universidade Aberta, 1991.

BARATA, José Oliveira. “A poética de Manuel de Figueiredo”. In: Humanitas vol. XLV, Universidade de Coimbra, 1993.

BORRALHO, Maria Luísa Malato da Rosa. Manuel de Figueiredo, uma perspectiva do neoclassicismo português (1745-1777). Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1995.

BORRALHO, Maria Luísa Malato da Rosa. Manuel de Figueiredo, atento leitor de Aristóteles e Corneille ou De como o desejo de verdade pode naturalmente conduzir ao inverossími Artigo elaborado no âmbito do Projecto Interidentidades, do Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa (Faculdade de Letras, Univ. do Porto), 2010.

CÂMARA, Maria Alexandra Trindade Gago da ; ANASTÁCIO, Vanda. O teatro em Lisboa no tempo do Marquês de Pombal. Lisboa: Museu Nacional do Teatro, 2004.

FIGUEIREDO, Manuel de. Theatro de Manuel de Figueiredo. Lisboa: Imp. Régia, 1804-1810. - 14 tom. em 11 v.

GONTIJO ROSA, Carlos. “A leitura do texto dramático”. In: ComCiência: revista eletrônica de jornalismo científico nº 158, Campinas, dez/2013.

MATOS, Franklin de. O Filósofo e o Comediante: ensaios sobre literatura e filosofia na Ilustração. Prefácio de Bento Prado Júnior. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

PICCHIO, Luciana Stegagno. História do Teatro Português. Tradução: Manuel de Lucena. Lisboa: Portugália Editora, 1969.

PIRES, Helderson Mariani. A Mentira-verdade do ator: o ofício do ator na ‘Lettre à d’Alembert sur les spectacles’, de Jean-Jacques Rousseau. Dissertação de Mestrado em Filosofia. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2011.

PIRES, Helderson Mariani. Um ator paradoxal, um ator das Luzes: um olhar sobre o ofício do ator, a partir das visões de Denis Diderot e Jean-Jacques Rousseau. Tese de Doutorado em Filosofia. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2019.

ROSENFELD, Anatol. Texto/Contexto. 3ª edição. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1976.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Les Confessions. In: Œuvres Complètes. Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade. Tome I (1959): Édition publiée sous la direction: GAGNEBIN, Bernard; RAYMOND, Marcel.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. À M. D’Alembert; Lettre sur l’Opéra Italien et Français; Lettre sur la Musique Françoise; Appendices: I. De l’Imitation Théatrale. In: Œuvres Complètes. Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade. Tome V (1995): Édition publiée sous la direction: GAGNEBIN, Bernard; RAYMOND, Marcel.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discours sur les sciences et les arts. In: Œuvres Complètes. Paris: Gallimard: Bibliothèque de la Pléiade. Tome III (1964): Publiés et commentés par: GUYON, Bernard; GUYOT, Cahrly; SCHERER, Jacques.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Carta a d’Alembert. Tradução: Roberto Leal Ferreira. Apresentação e introdução: L. F. Franklin de Matos. Campinas: Ed. UNICAMP, 1993.

SALINAS FORTES, Luiz Roberto. Paradoxo do espetáculo - Política e poética em Rousseau. São Paulo: Discurso Editorial, 1997.

STAROBINSKI, Jean. Jean-Jacques Rousseau: a transparência e o obstáculo. Tradução: Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

Published

2025-12-08

How to Cite

Mariani Pires, H. (2025). The theatre of lights by Rousseau and Manuel de Figueiredo: A dialogue with their theatrical proposals. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 106–117. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/28294

Issue

Section

Dossiê Temático "Rousseau, Kant & Diálogos - Seção Educação, Ética e Estética"