Reflections on the teaching of regional history: Experiences during an internship at a rural school in Caroebe/RR

Authors

  • Cristiane Bastos da Silva Universidade Federal de Roraima - UFRR
  • Alessandra Rufino Santos Universidade Federal de Roraima (UFRR)

Keywords:

Rural Education, History Teaching, Regional History

Abstract

This work presents the contributions and importance of working with the theme of Regional History in the classroom, with students in the final years of Elementary School, in a rural school from the municipality of Caroebe/ State of Roraima. For a better understanding of the subject in question, a bibliographical study was carried out to present how the teaching of Regional History, was developed and also an analysis was made of the pedagogical proposal of a History teacher at a rural school. Despite the positive results and achievements in relation to the teaching of Regional History, the study concluded that it still needs more attention and materials aimed at teaching the diversity of each region, that enable to the young people to recognize their cultures and local characteristics. Therefore, the work highlights the need for teachers to share some of their reality with students so that they have knowledge about their state and a greater identification with the subject of History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Bastos da Silva, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Mestranda em Educação Inclusiva pela Universidade Federal de Roraima - UFRR

Alessandra Rufino Santos, Universidade Federal de Roraima (UFRR)

Doutora em Sociologia pela Universidade pela Universidade do Rio Grande do Sul - UFRGS

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB Lei Federal nº 9.394/96 e legislação congênere. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacional: história/Secretaria de educação fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CABRAL, V. L. A. & ANGELO, C. B. Reflexões sobre a importância do estágio supervisionado na prática docente. VI EPBEM – Monteiro, PB – 09, 10 e 11 de novembro de 2010. Disponível em: Acesso em: 26/08/2013.

FERNANDES, José Ricardo Oriá. Um Lugar na Escola para a História Local. Recife: ANPUH (texto mimeografado), 1995.

JANUÁRIO, G. O Estagio supervisionado e suas contribuições para a prática pedagógica do professor. In: SEMINÁRIO DE HISTORIA E INUESTIGAÇÕES DE/EM AULAS DE MATEMATICA, 2, 2008, Campinas. Anais: II SHIAM. Campinas: GPS/FE - Unicamp; 2008. V. Único. P.1-8.

JUNIOR, Astrogildo Fernandes da Silva e SOUSA, José Josberto Montenegro. A Pesquisa no ensino de História: o potencial das diferentes fontes e linguagens. Pesquisa na Educação Básica Acordo CAPES e FAPEMIG, 2012.

MARTINS, Marcos Lobato. Novos temas nas aulas de Historias. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2015.

NORONHA, Isabelle de Luna Alencar. Livro didático e ensino de história local no ensino fundamental: Associação Nacional de História - ANPUH XXIV. Simpósio Nacional de História, 2007.

OLIVEIRA, Ana Maria Carvalho dos Santos. Recôncavo Sul: Terra, Homens, Economia e Poder no Século XIX. Salvador: UNEB, 2003.

PICONEZ, S. C. B; FAZENDA, I. C. A. A prática de ensino e estagio supervisionado. 12a ed. Campinas. SP: Papirus, 2006.

PINSK, Carla Bassanezi. Novos temas nas aulas de Historias. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2015.

ROCHA, Aristeu Castilho da. Propostas Metodológicas para o Ensino de História. Revista de Ciências Humanas, v. 4, n. 4.: Erechim, 2003.

SAMUEL, Raphael. História Local e História Oral. Revista Brasileira de História. pp. 219-242. V. 9, n.º 19, set. 1989 / fev. 1990.

SILVA, Luís Carlos Borges. A Importância do Estudo da História Regional e Local no ensino Fundamental1. Cruz das Almas: Novembro de 2004.

SILVA, Luís Carlos Borges. A importância do estudo de História Regional e Local na Educação Básica. Natal-RN Julho de 2013.

SILVA, Luís Carlos Borges e MILZA, Maria. A Importância do estudo da História regional e Local no ensino Fundamental I, Faculdade-FAMAM, Cruz das Almas.2004.

Published

2025-12-08

How to Cite

Bastos da Silva, C., & Rufino Santos, A. (2025). Reflections on the teaching of regional history: Experiences during an internship at a rural school in Caroebe/RR. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 365–383. Retrieved from https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/27562

Issue

Section

Dossiê Pesq. interdis. sobre Práticas Cult.: artes, linguagens e subjetividades