The Pedagogical Practices of Portuguese Language Teachers in High School with the Argumentative Typology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2177-8868v15n30.2024.22

Keywords:

Pedagogical Practices, Portuguese Language, Argumentative Typology

Abstract

The article aims to analyze the results of pedagogical practices with the argumentative typology by Portuguese language teachers who work in High School. The research is qualitative in nature and inspired by action research as a theoretical-methodological principle, based on the parameters established by Tripp (2005). The theoretical assumptions are based on Imbernón (2010); Nóvoa (1991); Marcuschi (2002, 2005); Koch (2000, 2004). The results indicate teachers' interest in different types of language use and strategies for teaching through argumentative texts. However, the data analyzed point to the participants' lack of knowledge regarding types of arguments, referential mechanisms and the use of connectors, as well as metacognitive and contextual strategies for reading and interpreting the text, essential for the student's argumentative ability.

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Author Biographies

Ellen Rodrigues, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP

Professora do Mestrado Profissional em Educação do Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP). Doutora em Educação (PhD in Curriculum and Instruction) pela Andrews University (EUA). O título de doutorado foi revalidado no Brasil pela Unicamp como doutorado em educação (área de concentração: ensino e práticas culturais). Mestre em Ensino de Línguas com Segunda Língua pela Andrews University.  Pós-doutorado na área de Educação e Ética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Maria Aparecida Gomes, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Mestre em Educação pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo. Atualmente é professora de Escola Básica.

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Published

2024-12-26

How to Cite

RODRIGUES, Ellen; GOMES, Maria Aparecida.
The Pedagogical Practices of Portuguese Language Teachers in High School with the Argumentative Typology
. Littera: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 15, n. 30, 26 Dec. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/littera/article/view/23469. Acesso em: 4 jan. 2025.