BETWEEN PRESERVING AND TRANSFORMING

Cultural practices of quilombola children in the northeast Sertão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.7

Keywords:

Cultural practices, Children, Quilombola, Generation, Sertão

Abstract

This work registers cultural practices of young generations of a quilombola community in the northeast Sertão, located in Água Branca-AL, Brazil. It was conducted 11 workshops with 37 quilombola children and 2 elder people of the community. Considering the children protagonism in the field work, we walked with them in the territory and it was promoted group conversations, intergenerational dialogues, popular play and manual production of toys teached by individuals of those generations. Based on the field work, the younger participants showed their quilombola identity essentially associated with what they do in the territory; involving specific cultural practices based on their generational place as children. We identified as cultural practices examples: popular songs; ximbra; handcraft corn dolls and shuttlecocks; small cars made by banana tree and/or used can; to engage or not in the local craftwork production; to sing and dance funk. Based on those experiences and in the childish culture studies, it was observed that children preserve part of the popular tradition, passed down from generation to generation, and simultaneously they catalyze some local cultural transformations. In terms of conclusion, it is relevant to deconstruct the quilombos’ generalized image only as a locus of tradition reproduction and transmission, as well as to characterize children mainly as receptors of elder people culture.

 

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Author Biographies

Lisa Victória Lopes Gonzaga de Souza, Universidade Federal de Alagoas - Campus do Sertão

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus do Sertão.

Suzana Santos Libardi, Universidade Federal de Alagoas - Campus do Sertão

Professora adjunta da área de Psicologia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) campus do Sertão, onde está ligada ao curso de Pedagogia e desenvolve ações de pesquisa-extensão com/sobre crianças de povos e comunidades tradicionais. É pesquisadora vinculada ao Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão sobre Diversidade e Educação do Sertão Alagoano (NUDES-UFAL), onde coordena o Grupo de Leitura em Estudos da Infância (GLEI). Integra também o Núcleo de Pesquisa sobre Infâncias, Juventudes e Políticas Públicas (NIJUP-UFF). É vice-presidente pela regional Nordeste da Associação Brasileira de Psicologia Social (ABRAPSO) - biênio 2022-23. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Realizou Doutorado Sanduíche no Exterior no Norwegian Centre for Child Research (NOSEB), Trondheim-Noruega. Tem experiência na área de Psicologia Social e Estudos da infância, atuando principalmente nos seguintes temas: relações intergeracionais, proteção da infância, infâncias de povos e comunidades tradicionais.

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Published

2023-09-27

How to Cite

Souza, L. V. L. G. de, & Libardi, S. S. . (2023). BETWEEN PRESERVING AND TRANSFORMING: Cultural practices of quilombola children in the northeast Sertão. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 6(14), 121–144. https://doi.org/10.18764/2595-1033v6n14.2023.7