TRANSCENDING COLONIAL BORDERS

Towards the teaching of anglophone African Literature

Authors

  • Ewerton Batista-Duarte Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Diana Navas Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n13.2022.32

Keywords:

EFL teaching, Anglophone African Literatures, Invisibility, Decolonization

Abstract

In general, literary texts are poorly covered in the English textbooks adopted by Secondary Education in Brazil. Some English textbooks do bring adapted excerpts of poems/short stories but primarily focusing on American and British authors. Consequently, students end up being exposed to the canonical literature produced by the colonizer and imperialist powers. These central issues will then guide the route of the present research, which is rooted in the concept of decoloniality (QUIJANO, 1992), postcolonial studies (BHABHA, 1998; SAID, 2007, 2011) and the official documents that serve as guidelines for Brazil’s basic education. We aim to highlight the invisibility of Anglophone African Literatures in the English as a Foreign Language  (EFL) classroom as well as to point out the consequences of their exclusion. The qualitative analysis relies on bibliographic review. By bringing all these topics up, it is hoped that the study will contribute fruitfully to the discussions on the urgent need for decolonizing curriculum and educational practices within EFL contexts. 

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Author Biographies

Ewerton Batista-Duarte, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (Unitau) e doutorando, com bolsa CAPES, em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em parceria com a University of Lagos, na Nigéria. Pesquisador do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária (PEPG-LCL).

Diana Navas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestrado em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); Doutorado em Letras pela Universidade de São Paulo (USP) e estágio pós-doutoral na Universidade de Aveiro (UA), Portugal. Professora e coordenadora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária (PEPG-LCL) pela PUC-SP. 

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Published

2022-12-20

How to Cite

Batista-Duarte, E., & Navas, D. (2022). TRANSCENDING COLONIAL BORDERS: Towards the teaching of anglophone African Literature . Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 5(13), 166–179. https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n13.2022.32