WELCOME TO THE UNIVERSITY! CONTRIBUTIONS OF THE ACADEMIC LEAGUE OF CHEMISTRY EDUCATION TO BRIDGE THE UNIVERSITY AND THE COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n14.2024.23Keywords:
Chemistry education, University extension, Social responsibilityAbstract
Extension activities are fundamental to strengthening the ties between the university and the community. In this regard, this article aims to report the contributions of the Academic League of
Chemistry Education (LAEQ) of the Federal University of Amazonas in bringing the community closer to the university. The project's execution involved welcoming high school students from the city of
Coari-Amazonas, promoting activities such as technical visits, lectures, experimental and playful activities. It was found that the school students were able to learn about university admission processes, familiarize themselves with the physical space, conduct experimental and playful practices in the laboratories, and felt motivated to pursue a public university degree. Additionally, as an extension activity, the participating academics gained experience as future teachers, applying theoretical scientific knowledge in practice and interacting with the community.
Downloads
References
ARAÚJO BERTULINO, T. .; DA SILVA PEREIRA, A. V. .; LIMA COUTO, M. C. .; DE COUTO PEIXOTO, T. R. . O Instagram como ferramenta de comunicação e integração entre universidade e comunidade no projeto pro mente. Revista de Extensão da Universidade de Pernambuco - REUPE, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 19–29, 2021. DOI: 10.56148/2675-2328reupe.v5n1.230.pp19-29. Disponível em: https://www.revistaextensao.upe.br/index.php/reupe/article/view/230. Acesso em: 17 maio. 2024.
COELHO, G. C. O papel pedagógico da extensão universitária. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 11–24, 2015. DOI: 10.14393/REE-v13n22014_art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/26682. Acesso em: 17 maio. 2024.
DE PAULA, J. A. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces-Revista de Extensão da UFMG, v. 1, n. 1, p. 5-23, 2013.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000.
DORIGO, A.; ANJOS, A.; MARCATO, A. C.; PIRES, D.; GONÇALVES, L.; ANHOLETO, L.; CHOLAK, L.; RAMALHO, M.; BORBA, R.; ORTELANI, M.; MELLO, D. Projeto Primeiros Passos na Ciência: Rompendo barreiras sociais e estreitando laços entre a comunidade acadêmica e o Ensino Médio público. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 1, p. 47-59, 13 mar. 2020. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i1.10768
FERREIRA, D. S.; GARRETO, M. S. E. Potencialidade da extensão universitária na formação docente. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 6, n. 10, p. 24–42, 19 Out 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21735 Acesso em: 17 mai 2024.
LEITE, L.; RODRIGUES, A.; LIMA, M. S.; MOURA, F. N.; FIRMINO, N.; DO NASCIMENTO, F.; CASTRO, E.; ARAGÃO, F. O uso de sequências didáticas no ensino de Química: proposta para o estudo de modelos atômicos. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 2, p. 177-188, 7 jul. 2020. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i2.11429
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, H. G. N. et al . O papel social da Universidade mediante integração ensino-serviço-comunidade no Brasil: revisão sistemática e metassíntese. Linhas Críticas, Brasília , v. 26, e31262, jan. 2020 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-04312020000100107&lng=pt&nrm=iso . acessos em 20 maio 2024. Epub 29-Jul-2020. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31262.
SILVA, W. P. Extensão Universitária: Um conceito em Construção. Revista Extensão & Sociedade, [S. l.], v. 11, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491. Acesso em: 17 maio. 2024. https://doi.org/10.21680/2178-6054.2020v11n2ID22491
SILVEIRA, J. T.; ROCHA, J. B. T.. Produção científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica: uma revisão sistemática. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 14, n. 3, p. 7-21, 2016.
SOUZA, E. V. et al. as redes sociais aliadas à extensão universitária e sua contribuição na qualificação educacional. Expressa extensão, v. 27, n. 1, p. 47-62, 2022.
VALADÃO , E. B.; BRAGA, J. C. S. A função social da Universidade Pública para a comunidade do Sudeste do Tocantins e Nordeste goiano. RELPE: Revista Leituras em Pedagogia e Educação, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 06–24, 2022. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/relpe/article/view/14493 Acesso em: 20 maio. 2024.
YAMAGUCHI, K. K. de L. Liga acadêmica “o ensino de química no contexto amazônico”: interface entre Ensino, Pesquisa e Extensão. Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC, [S. l.], n. 14, p. 87–95, 2021. Disponível em: https://ojs.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/2976 Acesso em: 12 maio. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi, Lucas dos Santos Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.