WELCOME TO THE UNIVERSITY! CONTRIBUTIONS OF THE ACADEMIC LEAGUE OF CHEMISTRY EDUCATION TO BRIDGE THE UNIVERSITY AND THE COMMUNITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v7n14.2024.23

Keywords:

Chemistry education, University extension, Social responsibility

Abstract

Extension activities are fundamental to strengthening the ties between the university and the community. In this regard, this article aims to report the contributions of the Academic League of
Chemistry Education (LAEQ) of the Federal University of Amazonas in bringing the community closer to the university. The project's execution involved welcoming high school students from the city of
Coari-Amazonas, promoting activities such as technical visits, lectures, experimental and playful activities. It was found that the school students were able to learn about university admission processes, familiarize themselves with the physical space, conduct experimental and playful practices in the laboratories, and felt motivated to pursue a public university degree. Additionally, as an extension activity, the participating academics gained experience as future teachers, applying theoretical scientific knowledge in practice and interacting with the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi, Universidade Federal do Amazonas

Professora Adjunta no Instituto de Saúde e Biotecnologia da Universidade Federal do Amazonas (ISB/UFAM), em Coari - Amazonas. Bacharel em Química pela Universidade Federal do Amazonas (2010), em Farmácia pelo Centro Universitário Nilton Lins (2008) e em licenciatura em química pela Universidade Única (2022). Possui Mestrado (2011) e Doutorado (2015) em Química pela Universidade Federal do Amazonas. É bolsista de produtividade da FAPEAM em CTI . Pesquisadora Líder do Grupo de Pesquisa em Química de Biomoléculas da Amazônia (Q-BiomA), Núcleo de Estudos em Saúde das Populações Amazônicas(NESPA) e Bioprocessos Avançados na Química de Produtos Naturais para o Desenvolvimento Nacional pela Biodiversidade (ABC-NP). Atua nas áreas de Química de Produtos Naturais, frutas Amazônicas, caracterização química de substâncias fenólicas e desenvolvimento de biotecnologias aplicadas a saúde das populações Amazônicas. Atua no desenvolvimento e fortalecimento da bioeconomia e extrativismo, desenvolvimento sustentável e cadeias produtivas dos recursos naturais Amazônicos, principalmente relacionada ao açaí. Realiza projetos de Pesquisa e Extensão relacionadas ao Ensino de Química com projetos de intervenção utilizando práticas experimentais e valorização de saberes tradicionais. Professora no Mestrado Profissional em Ensino de Física - pólo UFAM ICET/ISB.

Lucas dos Santos Rodrigues, Universidade Federal do Amazonas

Graduando em Licenciatura em Ciências: Biologia e Química pela Universidade Federal do Amazonas. 

References

ARAÚJO BERTULINO, T. .; DA SILVA PEREIRA, A. V. .; LIMA COUTO, M. C. .; DE COUTO PEIXOTO, T. R. . O Instagram como ferramenta de comunicação e integração entre universidade e comunidade no projeto pro mente. Revista de Extensão da Universidade de Pernambuco - REUPE, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 19–29, 2021. DOI: 10.56148/2675-2328reupe.v5n1.230.pp19-29. Disponível em: https://www.revistaextensao.upe.br/index.php/reupe/article/view/230. Acesso em: 17 maio. 2024.

COELHO, G. C. O papel pedagógico da extensão universitária. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 11–24, 2015. DOI: 10.14393/REE-v13n22014_art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/26682. Acesso em: 17 maio. 2024.

DE PAULA, J. A. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces-Revista de Extensão da UFMG, v. 1, n. 1, p. 5-23, 2013.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000.

DORIGO, A.; ANJOS, A.; MARCATO, A. C.; PIRES, D.; GONÇALVES, L.; ANHOLETO, L.; CHOLAK, L.; RAMALHO, M.; BORBA, R.; ORTELANI, M.; MELLO, D. Projeto Primeiros Passos na Ciência: Rompendo barreiras sociais e estreitando laços entre a comunidade acadêmica e o Ensino Médio público. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 1, p. 47-59, 13 mar. 2020. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i1.10768

FERREIRA, D. S.; GARRETO, M. S. E. Potencialidade da extensão universitária na formação docente. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 6, n. 10, p. 24–42, 19 Out 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21735 Acesso em: 17 mai 2024.

LEITE, L.; RODRIGUES, A.; LIMA, M. S.; MOURA, F. N.; FIRMINO, N.; DO NASCIMENTO, F.; CASTRO, E.; ARAGÃO, F. O uso de sequências didáticas no ensino de Química: proposta para o estudo de modelos atômicos. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 2, p. 177-188, 7 jul. 2020. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i2.11429

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, H. G. N. et al . O papel social da Universidade mediante integração ensino-serviço-comunidade no Brasil: revisão sistemática e metassíntese. Linhas Críticas, Brasília , v. 26, e31262, jan. 2020 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-04312020000100107&lng=pt&nrm=iso . acessos em 20 maio 2024. Epub 29-Jul-2020. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31262.

SILVA, W. P. Extensão Universitária: Um conceito em Construção. Revista Extensão & Sociedade, [S. l.], v. 11, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491. Acesso em: 17 maio. 2024. https://doi.org/10.21680/2178-6054.2020v11n2ID22491

SILVEIRA, J. T.; ROCHA, J. B. T.. Produção científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica: uma revisão sistemática. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 14, n. 3, p. 7-21, 2016.

SOUZA, E. V. et al. as redes sociais aliadas à extensão universitária e sua contribuição na qualificação educacional. Expressa extensão, v. 27, n. 1, p. 47-62, 2022.

VALADÃO , E. B.; BRAGA, J. C. S. A função social da Universidade Pública para a comunidade do Sudeste do Tocantins e Nordeste goiano. RELPE: Revista Leituras em Pedagogia e Educação, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 06–24, 2022. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/relpe/article/view/14493 Acesso em: 20 maio. 2024.

YAMAGUCHI, K. K. de L. Liga acadêmica “o ensino de química no contexto amazônico”: interface entre Ensino, Pesquisa e Extensão. Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC, [S. l.], n. 14, p. 87–95, 2021. Disponível em: https://ojs.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/2976 Acesso em: 12 maio. 2023.

Published

2024-11-17

How to Cite

YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima; RODRIGUES, Lucas dos Santos.
WELCOME TO THE UNIVERSITY! CONTRIBUTIONS OF THE ACADEMIC LEAGUE OF CHEMISTRY EDUCATION TO BRIDGE THE UNIVERSITY AND THE COMMUNITY
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 7, n. 14, p. 130–147, 17 Nov. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/23577. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências