TEACHING AND LEARNING PRACTICES THAT PROVIDE CRITICAL AND REFLECTIVE EXPRESSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v6n11.2023.7

Keywords:

Media education, To read, To write, To participate, Teaching

Abstract

This article reports teaching practices that aim to create an environment conducive to reflective and responsible participation in the informational and mediatic context. The objective is to investigate effective strategies in the development of students' media skills, taking into account the three axes: Reading, Writing and Participation proposed as axes of Media Education. Methodologically, the work presents a report on teaching practices that are related to media education, and for that, we used the Portal Árvore blog as a research universe. Teaching practices were demonstrated in the training of assisted, critical and engaged students in the media scenario. It is essential to promote a balanced approach between the axes of competences so that this allows students to develop reading, writing and participation skills, preparing them for today's digital society. These educational practices are essential to create a more reflective and responsible information and media environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Saidelles Cunha, Universidade Franciscana

Aluna do Curso de Publicidade e Propaganda da Universidade Franciscana – UFN (Santa Maria, RS). Bolsista de Iniciação Científica Probic/UFN.

Carlos Henrique da Costa Barreto, Universidade Franciscana

Publicitário Bacharel e Mestrando em Ensino de Humanidades e Linguagens pela Universidade Franciscana – UFN (Santa Maria, RS); Redator, Pesquisador em Comunicação, Educação, Tecnologia e Linguagens Digitais.

Graziela Frainer Knoll, Universidade Franciscana

Professora na Universidade Franciscana (Santa Maria, RS), nos cursos de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens, Publicidade e Propaganda e Jogos Digitais. Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com Pós-Doutorado no Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter), Mestre em Letras - Estudos Linguísticos (UFSM), Especialista em Tecnologias da Informação e Comunicação Aplicadas à Educação (UFSM), licenciada em Letras - Português e Literaturas (UFSM) e Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UFSM).

Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana

Professora na Universidade Franciscana (Santa Maria, RS), nos cursos de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens e Publicidade e Propaganda. Doutora em Comunicação Midiática Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Engenharia de Produção (UFSM), Especialista em Comunicação, Movimento e Mídia (UFSM) e Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UNIJUI).

References

ALVES1, Januária Cristina. ENEM e Educação Midiática: entenda desafios. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/enem-educacao-midiatica. Acesso em: 27 maio 2023.

ALVES2, Januária Cristina. Educação Midiática e BNCC na sala de aula. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/educacao-midiatica-e-bncc. Acesso em: 27 maio 2023.

ALVES3, Januária Cristina. Educação midiática e a leitura do mundo. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/educacao-midiatica. Acesso em: 27 maio 2023.

EDUCAÇÃO midiática: debatendo as fake news em sala de aula. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/educacao-midiatica-desinformacao-fake-news. Acesso em: 27 maio 2023.

BRAIT, Lílian Ferreira Rodrigues et al. A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. Itinerarius Reflectionis, v. 6, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/download/40868/20863/ Acesso em: 02 maio 2023.

BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37- 58, set./dez., 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13077 Acesso em: 03 maio 2023.

CONCEIÇÃO, Elizete de Fatima Veiga da. Letramento digital: inserções tecnológicas no contexto formador do pedagogo. UFN Universidade Franciscana Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. 2020. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/883 Acesso em: 02 maio 2023.

CORTES, Tanisse Paes Bóvio Barcelos; MARTINS, Analice de Oliveira; SOUZA, Carlos Henrique Medeiros de. Educação midiática, educomunicação e formação docente: parâmetros dos últimos 20 anos de pesquisas nas bases Scielo e Scopus. Educação em revista, v. 34, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698200391 Acesso em: 19 maio 2023.

EDUCAMÍDIA. O que é educação midiática? 2019. Instituto Palavra Aberta. Disponível em: https://educamidia.org.br/educacao-midiatica Acesso em 12 dez. 2022.

FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da Educação Midiática. 1.ed. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

FRANCESCO, Nayara Nascimento; LEONE, Simone Delago. 1. Educação Midiática contra" fake news". Revista científica UMC, v. 5, n. 1, 2020. Disponível em: http://seer.umc.br/index.php/revistaumc/article/view/955. Acesso em: 26 abri. 2023.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista

de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 20-29, 1995.

INSTITUTO PALAVRA ABERTA. O que é Educação Midiática. Disponível em: https://educamidia.org.br/educacao-midiatica. Acesso em: 27 jun. 2023.

LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

RIBEIRO, Bruno Cesar. A midiatização da universidade: um estudo das afetações nas práticas docentes. UFN Universidade Franciscana Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. 2020. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/932. Acesso em: 02 maio 2023.

SITOE, Reginaldo Manuel. Aprendizagem ao Longo da Vida: Um conceito utópico?. Comportamento organizacional e gestão, p. 283-290, 2006. Disponível em: https://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/142. Acesso em: 27 jun. 2023.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre Comunicação e Educação. Comunicação & educação, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037. Acesso em: 27 out. 2022.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil. Comunicação & Educação, v. 23, n. 1, p. 7-24, 2018.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa. Revista conceitos, v. 10, n. 55, p. 55-60, 2004. Disponível em: https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1227265963609_1109896658_6327/AprendizagemSignificativaConceitos.pdf Acesso em: 27 jun. 2023.

Published

2024-01-28

How to Cite

CUNHA, Nathália Saidelles; BARRETO, Carlos Henrique da Costa; KNOLL, Graziela Frainer; GHISLENI, Taís Steffenello.
TEACHING AND LEARNING PRACTICES THAT PROVIDE CRITICAL AND REFLECTIVE EXPRESSION
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 6, n. 11, p. 4–18, 28 Jan. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21935. Acesso em: 11 may 2024.

Issue

Section

Artigos