UNIVERSITY MOTHERS

experiences and challenges of motherhood and academic life in São Bernardo, Maranhão, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-9549v6n10.2023.5

Keywords:

University, Maternity, Woman, São Bernardo, Maranhão, Strategies

Abstract

This research aims to analyze the processes and situations that affect the permanence of student mothers in the Degree in Human Sciences/Sociology at the São Bernardo Science Center (CCSB) of the Federal University of Maranhão (UFMA), Brazil. This is a qualitative research with descriptive and exploratory characteristics carried out through semi-structured interviews. The main theoretical references used for the development of the research were Lucila Scavoni (2001), Maria de Jesus Correia (1998) and Pierre Bourdieu (1983). In view of the objectives proposed by the article, the text is divided into three sections. Initially, we will highlight the methodological procedures used in the research, with special emphasis on the technique of content analysis. In the second session, we explore theoretical references about women and motherhood, highlighting the experience of motherhood in the academic context. In the third stage of the article, the results obtained from the research are presented, highlighting the strategies of these student mothers for their stay at the university and the challenges of reconciling motherhood with higher education. Finally, we present final considerations about the issues we explore throughout the text.

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Author Biographies

Clodomir Cordeiro de Matos Júnior, Universidade Federal do Maranhão

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de São Paulo (PPGS/USP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará (PPGS/UFC). Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do Curso de Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Humanas/Sociologia (LCH) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Campus São Bernardo, MA. Professor do Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Imperatriz, MA. Coordenador do Laboratório de Pesquisas e Estudos sobre as Cidades e seus Conflitos (CITADINOS/UFMA). Pesquisador do Laboratório de Estudos da Violência (LEV-UFC). Pesquisador do Laboratório das Conflitualidades e Violência (LabCOVIO-UECE). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Urbana e do Conflito, atuando principalmente nos seguintes temas: Ciências Sociais, Cidades, Mundo Rural, Violência, Jovens, Cultura, Drogas, Segurança Pública, Vítimas, Cotidiano e América Latina.

Taiane Cristine Meireles Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Graduada na Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Humanas/Sociologia do Centro de Ciências de São Bernardo – CCSB da Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Maranhão, Brasil. Pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre as Cidades – CITADINOS – UFMA – CNPQ.

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Published

2023-10-19

How to Cite

MATOS JÚNIOR, Clodomir Cordeiro de; SOUSA, Taiane Cristine Meireles.
UNIVERSITY MOTHERS: experiences and challenges of motherhood and academic life in São Bernardo, Maranhão, Brazil
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 6, n. 10, p. 84–108, 19 Oct. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21817. Acesso em: 17 may 2024.

Issue

Section

Artigos