Reflexões sobre branded content: uma análise netnográfica do público de Tour das Tours
DOI :
https://doi.org/10.18764/2176-5111v16n27.2021.12Mots-clés :
Branded content, netnografia, literacia publicitária.Résumé
O presente artigo busca compreender a reação de um público à ação de branded content, uma estratégia de comunicação de marca que pressupõe a associação do entretenimento à publicidade. Para tanto, foi realizada uma netnografia no maior grupo LGBT do Facebook na América Latina, o LDRV, alvo da ação de branded content Tour das Tours, criada pela marca Skol. Encontraram-se três percepções frequentes em relação à produção, o que permitiu dividir os membros do grupo em: “desconfiados”, “promotores” e “detratores”, sendo que, de modo geral, pouco se aludiu ao aspecto mercadológico da campanha, o que será analisado à luz do conceito de literacia publicitária.
Reflections on branded content: a netnography of Tour das Tours’ target
Abstract
This article intends to comprehend the reaction of the target of a branded content campaign, a brand communication strategy that presupposes the merge of entertainment and advertising. Therefore, a netnography was carried out on the largest LGBT group on the Facebook in the Latin American, LDRV, the target of the branded content campaign Tour das Tours, conceived by the beer brand Skol. Three recurring perceptions regarding the webseries were found, which allowed share the group’s members between: “wary”, “promoters” and “detractors”, being that, in general, they barely noticed the campaign’s marketing aspect, which will be analyzed in the light of the advertisement literacy concept.
Keywords: branded content; netnography; advertising literacy.
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