What have we been thinking on Communication theory teaching? A bibliographic exploration (1979–2017)

Authors

  • Pedro Mel Bardini de Souza Faculdade Cásper Líbero
  • Luís Mauro Sá Martino Faculdade Cásper Líbero; Fapcom; Fecap

DOI:

https://doi.org/10.18764/2176-5111v20n35e25950

Keywords:

Communication Theory, Teaching, Epistemology, Didactics

Abstract

What has been written on Communication Theory teaching? This text outlines aspects of the literature on the teaching of Communication Theory in university courses, as presented in academic articles, presentations at events and chapters of books published between 1979 and 2017. From the initial bibliographical research, fourteen productions related to the theme were located, distributed over five decades. The analysis of the texts suggests a recurrence of the concerns of professors with three main aspects of teaching: (1) epistemological, related to what constitutes “Communication Theory” as an
autonomous university discipline; (2) pedagogical, related to the contents to be taught in a course and (3) didactic dimension, focused on the discussion of
strategies to promote student engagement in the classroom. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Mel Bardini de Souza, Faculdade Cásper Líbero

Aluno do 4o. ano de Jornalismo da Faculdade Cásper Líbero. Foi bolsista de iniciação científica do Centro Interdisciplinar de Pesquisa da instituição em 2023. 

References

(a) Textos pertencentes ao corpus do estudo

BAPTISTA, Maria Luiza C. Disciplinas teóricas: de entulho de currículo a campo de desejo e autopoiese. 26o. INTERCOM. Anais… Belo Horizonte: UFMG, 2 a 6 de setembro de 2003.

BONIN, Jiani A. Elementos para pensar a formação e o ensino em teorias da comunicação. Conexão, v. 4, n. 8, jul./dez. 2005, pp. 61-68.

CORTEZ, Gabriel L. A. Uma análise das escolas e pensamento adotadas na disciplina Teoria(s) da Comunicação em Cursos de Comunicação Social. ENCONTRO PAULISTA DE PROFESSORES DE JORNALISMO, 7. Unesp: Anais… Bauru, 20 e 21 de maio de 2016.

COSTA, Rosa M. C. D. Memorial descritivo para fins de promoção na carreira do magistério superior. Curitiba: UFPR, 2016.

COSTA, Rosa M. C. D. O ensino de Teoria da Comunicação nos cursos de graduação em Comunicação Social. 26o. INTERCOM. Anais… Belo Horizonte: UFMG, 2 a 6 de setembro de 2003.

EPSTEIN, Isaac. Um impasse curricular: Teoria da Comunicação. IN: MELO, J. M. Ensino de Comunicação no Brasil. São Paulo: Eca/Usp, 1987, pp. 94-113.

GOBBI, Maria C. et alli. O ensino de comunicação no nordeste do Brasil. Animus, Vol. 15, no. 30, 2016, pp. 261-279.

LINS DA SILVA, Carlos E. Teoria da Comunicação. In: MELO, José M.; FADUL, Anamaria; LINS DA SILVA, Carlos E. (Orgs.). Ideologia e poder no ensino de comunicação. São Paulo: Cortez e Moraes/Intercom, 1979, pp. 191-210.

MAIA, Yasminee A. S. Et alli. Inovações para o ensino de teorias da comunicação. INTERCOM NORTE, 16, Manaus: Anais... Universidade Federal do Amazonas, 24 a 26 de maio de 2017.

MARTINS, Fernanda C. A.; SILVA, Marcela G. Caderno didático digital: uma estratégia para o ensino de Teorias da Comunicação. SEMINÁRIO DE PESQUISA, ENSINO E EXTENSÃO, 17. Unisc: Anais…. Santa Cruz do Sul, 2012.

RUSSI-DUARTE, Pedro. Por que ensinar teorias (da comunicação)? XXXIII INTERCOM. Caxias do Sul: Anais... Universidade de Caxias do Sul, 6 a 9 de setembro de 2010.

SANTAELLA, Lúcia. Teoria da Comunicação: considerações sobre o ensino. Boletim Intercom, ano 5, no. 38, julho/agosto 1982, pp. 24-28.

TEMER, Ana. C. Teorizar é pensar a prática: uma reflexão sobre o ensino das Teorias da Comunicação nos Cursos de Jornalismo. 10º ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE JORNALISMO, 10. Goiânia: Anais... UFGGoiânia: 27 a 30 de abril de 2007.

(b) Referências gerais

ADLER, Ronald B. Teaching communication theories with Jungle Fever. Communication Education, Vol. 44, no. 2, 1995, pp. 157–164. Disponível em <https://encurtador.com.br/iqZv5> Consulta em 11.01.2025

BACHELARD, Gaston. O racionalismo aplicado. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

BAUMAN, Isabelle. Bagging a theory: A random sorting activity for teaching theorizing. Communication Teacher, Vol. 37, no. 3, 2023, pp. 194-197. Disponível em < https://encurtador.com.br/4oK3L> Consulta em 11.01.2025

BOURDIEU, Pierre. Por uma sociologia da ciência. Lisboa: Ed. 70, 2021.

BRAGA, José L. A prática da teoria na pesquisa em Comunicação. Galáxia, Vol. 41, no. 1, mai-ago. 2019, pp. 48-61.

FERRARA, Lucrécia D’A. Sala de aula: espaço de uma experiência. Margens, Vol. 1, no. 1, Jan-Jun. 2000, pp. 14-20.

FRANÇA, Vera R. V. Teoria(s) da Comunicação: busca de identidade e caminhos. Revista da Escola de Biblioteconomia UFMG. Belo Horizonte, VOl. 23, no. 2, jul-dez. 1994, pp. 138-152. Disponível em <https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/38276/29816>.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, Vol. 3. Rio de Janeiro: Forense, 2004.

HEISLER, Jennifer; DISCENA, Thomas. Teaching meta theoretical beliefs in Communication Theory. Communication Teacher, Vol. 19, no. 2, Abril 2005, pp. 44-47. Disponível em < https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17404622.2023.2242916> Consulta em 11.01.2025

HICKSON, Mark; STAKS, Don. Teaching the Introductory Communication Theory Course to Undergraduates. Communication Quarterly, Vol. 41, No. 3, Verão 1993, Pages 261-26

hooks, bell. Ensinando a transgredir. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

KUNSCH, Margaria M. K. (Org.) O ensino de Comunicação. São Paulo: Abecom/USP, 1992.

LIMA, Venício A. Repensando as Teorias da Comunicação. In: MELO, J. M. (org.) Teoria e Pesquisa em Comunicação. São Paulo, Intercom/Cortez, 1983.

LIMA, Venício. Repensando as Teorias da Comunicação. In: MELO, J. M. (org.) Teoria e Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Intercom/Cortez, 1983, pp. 85-99.

LIMA, Venício. Mídia: teoria e política. São Paulo: Perseu Abramo, 2003.

LINS DA SILVA, Carlos E. Teoria da Comunicação. In: _____ e FADUL, Annamaria. Ideologia e Poder no Ensino de Comunicação. São Paulo: Cortez/Intercom, 1978.

MAGGIO, Mariana. Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires: Paidós, 2018.

MARTINO, Luiz C. (Org.) Teorias da Comunicação: muitas ou poucas? Cotia: Ateliê, 2007.

MARTINO, Luiz C. Escritos de epistemologia da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018.

MARTINO, Luiz C. Significação da teoria em um campo diversificado. 33o. INTERCOM, 33. Caxias do Sul: . Anais… Caxias do Sul: UCS, 2 a 6 de setembro de 2010.

PERUZZO, Cicilia M. K. (Org). Retrato do ensino de comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom/Unitau, 2003.

PIGNATARI, Décio. Contracomunicação. São Paulo: Perspectiva, 1971.

SADOFF, Dianne F. Frameworks, materials, and the teaching of Theory. In: SADOFF, Dianne; CAIN, William E. Teaching contemporary theory to undergraduates. The Modern Language Association of America: Nova Iorque, 2014, pp. 103-113.

SANTOS, Tarcyanie. C. Teorias da Comunicação: caminhos, buscas e intersecções. Famecos, no. 28, dezembro 2005, pp. 21-44.

SODRÉ, Muniz. Desafios da pesquisa. In: MOREIRA, S. V.; VIEIRA, J. P. Comunicação: ensino e pesquisa. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2005.

Published

2025-06-25

How to Cite

SOUZA, Pedro Mel Bardini de; MARTINO, Luís Mauro Sá.
What have we been thinking on Communication theory teaching? A bibliographic exploration (1979–2017)
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 20, n. 35, p. 114–135, 25 Jun. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/25950. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos