Between Culture and a Mediatized Society:
An Analysis of the Podcast "A Mulher da Casa Abandonada"
Keywords:
Culture, Production, Reception, PodcastAbstract
This study aims to measure the meanings generated between the production and reception of the podcast "A Mulher da Casa Abandonada" ("The Woman of the Abandoned House"). We seek to understand how a production can influence consumer culture and social practices through virtualized interactions. As a method of investigation and analysis, we employ Du Gay's (1997) circuit of culture framework to explore the relationship between culture and power, alongside netnography methods presented by Kozinets (2010) to examine online network discourses. Through the analysis of production and reception, we conclude that consumers play an increasingly active role online, generating content about themselves and reaffirming their own identities.
Downloads
References
BERRY, R. Will the iPod kill the radio star? Profiling podcasting as radio. The international journal of research into new media technologies. Londres: Sage Publications V.12, n. 2, 2006.
CASTELLS, Manuel; CARDOSO ,Gustavo. A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. A sociedade em rede: do conhecimento à política. Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.
CORRÊA, Maurício; ROZADOS, Helen. A netnografia como método de pesquisa em Ciência da Informação. Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v.22, n. 49, 2017.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2003.
DU GAY, P. Some course themes. Não publicado, Milton Keynes, The Open University. 1994.
DU GAY; NEGUS, Keith; HALL, Stuart; JANES, Linda; MACKAY, Hugh. Doing Cultural Studies: the story of the Sony Walkman. Londres: Sage, 1997.
ESCOSTEGUY, Ana. Quando a recepção já não alcança: os sentidos circulam entre a produção e a recepção. E-Compós, 12(1), 2009.
GIDDENS, Anthony. The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press, 1990.
GITLIN, Tood. The Whole World Is Watching. Berkeley, Ca.:University of California Press, 1980.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. In: Educação & Realidade. 1997.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
__________.Cultura da mídia e triunfo do espetáculo. Em: MORAES, Dênis de (org.). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.
KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. São Paulo: Penso Editora, 2010.
LUIZ, Lúcio; ASSIS, Pablo. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. Caxias do Sul: XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências de Comunicação, 2010. Disponível em: < http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/r5-0302-1.pdf >.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Tecnicidades, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da comunicação no novo século. In: MORAES, Denis (org.) Sociedade mediatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.
MEDINA, Cremilda. Notícia, um produto à venda: jornalismo na sociedade urbana e industrial. SP: Summus, 1988.
MORIN, Edgard. Complexidade e ética da solidariedade. In CASTRO, G. et al Ensaios de complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997.
PACÍFICO, Marsiel; GOMES, Luiz Roberto. O Espetáculo de Si: Uma Proposição Sobre a Atualidade da Sociedade do Espetáculo. 2019. Disponível em < https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/3562 >.
RELLSTAB, Clara. O podcast no Brasil: uma análise sobre o formato e suas abordagens acadêmicas. São Paulo: Serie Altejor, vol. 01, 2022.
ROEH, Itzhak. Journalism and Storytelling, Coverage as Narrative. American Behavioral Scientist, Vol. 13, 1989.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a Cultura: a comunicação e os seus produtos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
SODRÉ, Muniz. A comunicação do grotesco: Introdução à cultura de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1985.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: Uma Teoria da Comunicação Linear e em Rede. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 2002.
SOUZA, José Carlos Aronchi de. Gêneros e Formatos na Televisão Brasileira. São Paulo: Summus editorial. 2004.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. A Tribo jornalística - uma comunidade interpretativa transnacional. Florianópolis: Insular, 2008.
TUCHMAN, Gaye. Telling Stories. Journal of Communication. Vol. 26, N°04, 1976.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e Diferença. Vozes, Petrópolis, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Direitos cedidos à revista para a primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Cambiassu: Estudos em Comunicação
Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.