Multiplatforms and education (me) of/with letters, literacy, inclusion and knowledge of the world

Authors

  • MERIELEN CARVALHO FERREIRA MARTINS UNINTER
  • LUANA PRISCILA WUNSCH UNINTER

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.7

Keywords:

Intellectual Disability, Multiplatforms in Education, Assistive Tool

Abstract

In the post-March 2020 scenario, classes require a redefinition of the literacy of children (and adults) with intellectual disabilities. In view of this, from the issue of how it is possible to support available families and teachers, during remote teaching, using digital technologies, the present work aims to plan, develop and apply a product with pedagogical applicability using multiplatforms of / with lyrics, inclusion and knowledge of the world. Methodologically, qualitative research was used, in a Design Science Research approach. From this material, come to seek in thinking bases return in a contextualized and approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MERIELEN CARVALHO FERREIRA MARTINS, UNINTER

Mestre em Educação pelo PPGENT – UNINTER. Curitiba-PR, Brasil.

 

LUANA PRISCILA WUNSCH, UNINTER

Doutora em Educação. Professora PPGENT-UNINTER. Curitiba-PR, Brasil.

References

ALBUQUERQUE, E. B. C.; MORAIS, A. G.; FERREIRA, A. T. B. As práticas cotidianas de alfabetização: o que fazem as professoras? Revista Brasileira, 2008.

ALLES, E. P.; CASTRO, S. F.; MENEZES, E. de C. P.; DICKEL, C. A. G. Re-Significações no Processo de Avaliação do Sujeito Jovem e Adulto com Deficiência Intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, set. 2019. Acesso em 04 mai. 2021. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbee/a/PpqPsvvqHqDVQCCDdprWxcc/?lang=pt

BARROS, A. J. da S.; LEHFELD, N. A. de S. Fundamentos de Metodologia Cientifica. 3. Ed. São Paulo. Pearson Pretince Hall, 2014.

BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf Acesso em 12 maio.2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Consulta Pública. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRIDI, F. R. S. Processos de Identificação e Diagnóstico: Os alunos com Deficiência Mental no contexto do atendimento educacional especializado. (Tese de Doutorado). Porto Alegre, 2011.

CASTILLO, B. C. La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. Actualidades Investigativas en Educación. Costa Rica, V.15, n.2, p. 1-33, 2015. Disponível em: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/18534. Acesso em: 17 mai. de 2021

CUNHA, N. H. S. Criar para brincar: a sucata como recurso pedagógico: atividades para a psicomotricidade. 2. ed. São Paulo: Aquariana, 2007.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução: Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

DENSYN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. São Paulo: Artmed, 2006.

DUARTE, Regina Célia Beltrão. Deficiência intelectual na criança. Residência Pediátrica, 08/2018. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/residenciapediatrica.com.br/pdf/v8s1a04.pdf Acesso em: 05 mai 2021.

FALCONI, E. Apostila Deficiência Intelectual. Presidente Prudente, 2010.

FORTEZA, D. La formación del profesorado en y para la educación inclusiva desde la perspectiva de la convergencia uropea. 2010. Disponível em: http://www.centrodocumentaciondown.com/uploads/documentos/36b7c169f84273904d06ad1eac3523b10aed83f9.pdf. Acesso em 20 mai. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido, 43 ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005

FREIRE, P., Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2ª ed. São Paulo: UNESP, 2003.

GALVÃO, A.; LEAL, T. F. Há lugar ainda para métodos de alfabetização? Conversa com professores(as). In: MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 11-28.

GÓES, M. C. R. de (Orgs.). Surdez: processos educativos e subjetividade. São Paulo: Lovise, 2002. p. 51-84.

HONORA M.; FRIZANCO M. L., Esclarecendo as deficiências: Aspectos teóricos e práticos para contribuir com uma sociedade inclusiva. Ciranda Cultural, 2008.

KENSKI, V.M. Educação e tecnologia: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MANTOAN M. T. E., Compreendendo a deficiência mental: novos caminhos educacionais. Scipione, 1989.

MANTOAN, M. T. E. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência Mental. Brasília-DF: SEESP/MEC, 2007

PEDRO, Neuza, WUNSCH, Luana, Pedro, Ana, ABRANTES, Paula. Tecnologias, inovação e desenvolvimento profissional docente no século XXI (ou, pergunte-se aos alunos o que os professores precisam de aprender). 1º Encontro Internacional TIC na Educação (ticEduca-2010), 2010.

ROMANOWSKI, J. P. Formação e Profissionalização Docente. Curitiba: IBPEX, 2007. Scandinavian journal of information systems. v. 19, n. 2, p. 4, 2007.

VELTRONE, A. A.; MENDES, G. E. Descrição das propostas do Ministério da Educação na Avaliação da Deficiência Intelectual. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v21n50/14.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

VYGOTSKY, L. S. A Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKI, Liev Semióvich. Obras Escogidas. Fundamentos da Defectologia. Tomo V. Trad. Julio Guilherme Blank. Madrid: Visor Dist. S.A., 1997.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Chapter V: mental retardation (F70-F79). The ICD10. Classification of mental and behavioural disorders. Clinical descriptions and diagnostic guidelines. 10th revision, edition 2010.

Published

2023-08-10

How to Cite

MARTINS, M. C. F. ., & WUNSCH, L. P. . (2023). Multiplatforms and education (me) of/with letters, literacy, inclusion and knowledge of the world. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 101–126. https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.7

Issue

Section

Artigos