Teacher training for socio-emotional skills: educational psychology in the context of the BNCC and the new high school

Authors

  • RARIELLE RODRIGUES LIMA Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.4

Keywords:

Socio-emotional competence, Teacher training, Education

Abstract

The article aims to analyze the training of teachers for socio-emotional competences regarding the implementation of the new high school in the state education network of the State of Maranhão. The research was carried out through a virtual questionnaire (google forms) made available via social networks to teachers of the state education network between July 1 and August 31, 2021 and is characterized as a quantitative-qualitative study (FLICK, 2009; GIL, 2008). The analyzes were performed with the approach of content analysis (SILVA; FOSSÁ, 2013). As a result, we noticed the teachers' lack of knowledge about socio-emotional skills, but there is an incipient search on the subject by some teachers, as there is no network training on socio-emotional skills, causing insecurity to teachers in developing the theme in the daily life of their classes and activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

RARIELLE RODRIGUES LIMA, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Ciências Sociais. Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão. Coordenadora do Laboratório Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas Pedagógicas (LIEPP). São Luís-MA, Brasil.

 

References

ABED, Anita Lilian Zuppo. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, São Paulo, v. 24, n. 25, p. 8-27, 2016.

BASSO, C. M. Algumas reflexões sobre o ensino mediado por computadores. Disponível em: < http://coral.ufsm.br/lec/02_00/Cintia-L&C4> Acesso em 29 dez 2020.

BNCC. Competências socioemocionais como fator de proteção à saúde mental e ao bullying. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/195-competencias-socioemocionais-como-fator-de-protecao-a-saude-mental-e-ao-bullying > Acesso em 02 jan 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2018.

______. Novo Ensino Médio - perguntas e respostas. Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361 Acesso em 20 nov 2021.

CASEL. Casel Guide – Effective Social and Emotional Learning Programs. Disponível em: http://secondaryguide.casel.org/#Outcomes>. Acesso em: 10 out. 2021

CEE/MA. Novo Ensino Médio e política educacional do Maranhão são alguns dos assuntos tratados na pauta da 1 ª reunião de 2020 entre Seduc e CEE. Disponível em: <http://conselhodeeducacao.ma.gov.br/novo-ensino-medio-e-politica-educacional-do-maranhao-sao-alguns-dos-assuntos-tratados-na-pauta-da-1-a-reuniao-de-2020-entre-seduc-e-cee/> Acesso em 10 out 2021.

COELHO, M. G. O crescimento emocional beneficia a supervisão pedagógica? 127 f. Dissertação - Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto, 2013.

FERREIRA, Aurino Lima; ACIOLY-RÉGNIER; Nadja Maria. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. In.: Revista Educar, Curitiba, n. 36, p. 21-38, 2010.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Joice Elias Costa (trad.). 3 ed. Porto Alegre: Artmede, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GREENE, J; KREIDER, H; MAYER, E. Combinação de Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social. In.: SOMEKH, B; LEWIN, C. (orgs.) Teoria e métodos de pesquisa social. Petrópolis, Rj: Vozes, 2015, cap.28, p. 331-339.

KOVALESKI, Fanny. Gestão de recursos humanos: comparação das competências hard skills e soft skills listadas na literatura, com a percepção das empresas e especialistas da indústria 4.0. 2019. 114 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Engenharia de Produção, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ponta Grossa, 2019. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4086/1/PG_PPGEP_M_Kovaleski%2C%20Fanny_2019.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021

MARIN, Angela Helena et al. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 92-103, jul./dez. 2017.

SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de Conteúdo: Exemplo de Aplicação da Técnica para Análise de Dados Qualitativos. In.: IV Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Anais...Brasília, 2013. Disponível em:< http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EnEPQ129.pdf> Acesso em 20 nov 2021.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. -- Brasília: UNESCO, 2015. Disponível em:< https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311> Acesso em 15 set 2021.

WALLON, H. As origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole, 1986.

Published

2023-08-10

How to Cite

LIMA, R. R. . (2023). Teacher training for socio-emotional skills: educational psychology in the context of the BNCC and the new high school. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 43–55. https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.4

Issue

Section

Artigos