The musicality from Maranhão’s “Bumba-Boi da Ilha”: an ethnomusicological approach
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v8n2.2022.10Keywords:
Ethnomusicology, Organology, Bumba-meu-boi, Maranhão, Ilha’s stylistic patternAbstract
The present work, based on the author’s Master Thesis, aims to investigate the sound production related to Maranhão’s Ox (“Bumba-Boi”) in its “Ilha” stylistic pattern. There is a brief overview of active cultural groups in Maranhão from about 2010’s decade relates to the mentioned style, along with an ethnomusicological approach which involves Organology and Musical Instrument’s Practice, showing musical examples with its possible variations.
Downloads
References
AZEVEDO NETO, Américo. Bumba-meu-boi no Maranhão. São Luís: Alcântara, 1983.
BORRALHO, Tácito Freire. Elementos animados do Bumba-meu-boi do Maranhão. São Luís: EDUFMA, 2020.
BUENO, André Paula. Bumba-boi maranhense em São Paulo. São Paulo: Nankin editorial, 2001.
CARVALHO, Maria Michol Pinho de. Matracas que desafiam o tempo: é o Bumba-Boi do Maranhão, um estudo da tradição/modernidade na cultura popular. São Luís: [s. e.], 1995.
CARVALHO, Maria Michol Pinho de. In: Perfil Cultural e Artístico do Maranhão. São Luís: AMARTE, 2006.
CASA DE NHOZINHO. Museu Casa de Nhozinho. Disponível em <http://www.sectur.ma.gov.br/casa-de-nhozinho>. Acesso em <18 dez. 2022>.
CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 9ed. Rio de Janeiro: Ediouro Publicações, 1954.
DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. 10ed. Campinas: Autores Associados, 2015.
FRUNGILLO, Mário D. Dicionário de percussão. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
IPHAN. Complexo Cultural do Bumba-meu-boi do Maranhão: Dossiê do registro como Patrimônio Cultural do Brasil. São Luís: Iphan/MA, 2011.
KUBIK, Gerhard. Theory of African Music, volume I. Wilhelmshaven: Florian Noetzel, 1980.
KUBIK, Gerhard. Música e Dança na África a Sul do Sahara. Tradução e digitalização de Domingos Morais em 1997. Disponível em . Acesso em <1 dez. 2010>.
LEITÃO, Rogério Ribeiro das Chagas. Batucada Maranhense: análise rítmica dos ciclos culturais, a visão de um baterista. São Luís: Gráfica RR, 2013.
________. A Musicalidade do Bumba-Boi do Maranhão no Ritmo do Sotaque da Ilha em Tempo presente. Monografia (Licenciatura em Música) – CECEN, UEMA, São Luís, 2011.
LÜHNING, A; TUGNY, R. P. (org.). Etnomusicologia no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2016.
MUKUNA, Kazadi Wa. Contribuição Bantu na Música Popular Brasileira. São Paulo: Global Editora e Distribuidora, 1978.
MUKUNA, Kazadi Wa. Um olhar africano na dramaturgia do Bumba-meu-boi no Brasil. São Paulo: Terceira Margem, 2015.
NUNES, Izaurina Maria de Azevedo (org). Olhar, memória e reflexões sobre a gente do Maranhão. São Luís: Comissão Maranhense de Folclore, 2003.
OLIVEIRA, Alda. Educação musical e identidade: mobilizando o poder da cultura para uma formação mais musical e um mundo mais humano. Claves, João Pessoa, n. 2, p. 31-45, 2006.
PEREIRA, José de Ribamar de França. O Boizinho Barrica à luz de uma Estrela. 2ed. São Luís: Companhia Barrica, 2000.
PEREIRA, José de Ribamar de França. Depoimento colhido em 7 mai. 2018.
SADIE, Stanley. Dicionário Grove de Música: edição concisa. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais da Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.