Caxias/MA 1900-1925: documentary provenance in Neném Rêgo's music copybooks

Authors

  • GUILHERME AUGUSTO DE ÁVILA Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-6498.v8n2.2022.8

Keywords:

Musicology, Musical Archivology, João Mohana’s Collection, Documentary Provenance, Guitar

Abstract

The present work makes an effort to understand the provenance of annotation books number three and five of João Mohana’s Collection, owned by Maranhão’s Public Archive (APEM) since 1987. I used the analysis of the historical dimensions of document production, the history of the document and their archival history. Thus, I made a brief historical study about the city of Caxias, Maranhão, in the first decades of Brazilian’s Republic and Neném Rêgo, the person linked to the analysis. The next steps were the study of the textual and musical information of the two annotation books. As preliminary results, I can say that these books were produced for/by Neném Rêgo between 1900 and 1925; that they indicate her musical path. Another important finding was the need for a new organization for João Mohana’s Collection, which contains information about the provenance of its documents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

GUILHERME AUGUSTO DE ÁVILA, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutorado em Artes (UFPA). Professor Adjunto I do Departamento de Música da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

 

References

ÁVILA, Guilherme Augusto de. O elo perdido do tesouro de João Mohana: proveniência documental na música. Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, UFPA, Belém, 2021.

ÁVILA, Guilherme A.; CERQUEIRA, Daniel L.; SANTOS NETO, Joaquim A. O Violão Oitocentista nos álbuns da Família Perdigão. Revista Vórtex, Curitiba, v. 8, n. 3, p. 1- 36, 2020.

BARROS NETO, Eziquio. Sem Vespasiano - 100 Vespasiano. Disponível em <https://eziquio.wordpress.com/2016/12/28/100-vespasiano-sem-vespasiano>. Acesso em <2 fev. 2022>.

CERQUEIRA, Daniel Lemos. A música em Caxias: um prolífico centro cultural no sertão maranhense. 2020, In: ALBORNOZ, J. (org.) Estudos Latino-Americanos sobre Música vol. 1. Curitiba: Artemis, 2020. p. 121-138.

______________. “Acervo João Mohana” do Arquivo Público do Estado do Maranhão: algumas observações. Revista Música, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 210-225, 2018.

COUTTO, Bruno G., Dinir Silva. Disponível em <https://arquivocaxias.com.br/dinir-silva>. Acesso em <9 mar. 2022>.

CUNHA, Higino Cícero da. Pedro de Amarante. Jornal de Caxias, Caxias, ano 1902, Ed. 00341.

PESSOA, Jordania Maria. Entre a tradição e a modernidade: A belle époque caxiense: Práticas fabris, reordenamento urbano e padrões culturais no final do século XIX. Dissertação (Mestrado em História do Brasil) – Programa de Pós-Graduação em História, UFPI, Teresina, 2007.

RODRIGUES, Luís. Adelino Fontoura. Escritas.org. Rio de Janeiro.

MIRANDA, Antônio. Adelino Fontoura. Celeste. Antonio Miranda. Novembro, 2017.

PESSÔA, Priscilla Paraiso. Acervos de Música, políticas públicas e performance no Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Música) – DECA, UA, Aveiro, 2011.

SILVA, Victor Marcelo Pires Gonçalves da. Teresina: entre e as cousas pretéritas (1852 ao primeiro decênio do século XX). Tese (Doutorado em História) – Programa de Estudos em História, PUC/SP, São Paulo, 2020.

SOUZA, Isaac Gonçalves. Cidade de cristal: identidade e evasão na cultura local de Caxias – MA (1914 – 1937). Dissertação (Mestrado em História do Brasil) – Programa de Pós-Graduação em História, UFPI, Teresina, 2016.

TABORDA, Márcia. O violão na corte imperial. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 27, Campinas, 2017. Anais... Campinas: UNICAMP, 2017.

Published

2022-12-23

How to Cite

ÁVILA, G. A. D. . (2022). Caxias/MA 1900-1925: documentary provenance in Neném Rêgo’s music copybooks. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 32–52. https://doi.org/10.18764/2447-6498.v8n2.2022.8

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO - Estudos sobre a Música no Maranhão