Reflections on the role of women in Marabaixo
Keywords:
Afro-Amapá culture, Marabaixo, Women's cultural resistance, Popular traditionAbstract
This article reflects on women's involvement in Marabaixo, an Afro-Amazonian cultural manifestation in the state of Amapá. This qualitative research is based on fieldwork involving primary data collection and a literature review. The Afro- Amapaense cultural manifestation of Marabaixo represents both a form of artistic, cultural, economic, political, and religious expression, as well as a space for resistance, identity, and collective Amazonian memory. The Marabaixo Cycle brings with it a moment of reflection, ancestry, communication, engagement, and the exchange of multicultural knowledge within the socio-reflexive context of the cultural manifestation, with the protagonists themselves carrying out the actions of their traditional knowledge passed down from generation to generation, keeping their memories alive. The research results indicate that women occupy essential roles in Marabaixo, being responsible for much of the symbolic, religious, and community structure of the manifestation. Women's involvement reveals itself not only as a continuation of tradition, but also as an active force of cultural and political resistance in the face of historical processes of invisibility and urban transformations that directly impact Black and peripheral territories.
Downloads
References
BENTES, Sabrina Natali Silva. Cada senhora, dez dedos; cada dedo, uma memória: experiências de mulheres no Marabaixo em Macapá-AP. Kwanissa, v. 4, n. 8, p. 30–61, 2021.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
BRASIL. Ministério da Cultura. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN). Dossiê de Registro do Marabaixo. Brasília: IPHAN, 2018.
DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Quase cidadãs: Mulheres e direitos no Brasil, 1830-1930. São Paulo: Brasiliense, 1984.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: A essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LARAIA, Roque. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
MAUÉS, Heraldo. Cultura popular e identidade amazônica. Belém: NAEA/UFPA, 2005.
MARTINS, Rostan. Aonde tu vai, rapaz, por esses caminhos sozinho? Macapá: s.n., 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
SANTOS, Nelson Mateus Machado dos; REIS, Marcos Vinicius de Freitas; SILVA, David Júnior de Souza. Uma abordagem do Marabaixo em perspectiva decolonial: religiosidade, cultura e cidadania. 2021.
SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71–99, jul./dez. 1995.
SILVA, Marinilson Barbosa da; ANTERO, Aylsson Brado; QUEIROZ, Marineide Felix de. Catolicismo negro e protagonismo feminino no barracão de Tia Gertrudes na Amazônia amapaense. 2018.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? In: LANDRY, Donna; MACLEAN, Gerald (orgs.). A crítica pós-colonial: uma antologia. São Paulo: Editora UNESP, 2010. p. 302–337.
TARTAGLIA, Ednaldo. O ciclo do Marabaixo macapaense: discursos, lutas e representação social. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 2018.
VIDEIRA, Piedade Lino. Marabaixo: cultura, resistência e religiosidade. Macapá: Editora da UEAP, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.












