Attacks On The Public School
School Of Choice And The Educational Model Of The Third Way In Training For The 21st Century
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498v8n1.2022.2Keywords:
Productive Restructuring of Capital, Third Way, School of Choice, Public educationAbstract
The article, from an interdisciplinary perspective, considers education as social phenomenon in its relationship with political economy, historical and pedagogical processes. The text aims to problematize implications of the School of Choice as the socialization of individuals through the Third Way as a supposed way out of the crisis of current capitalism. The search for expansion and profit based on harassment for results, on the school's salvationist belief in active citizenship in the significant articulation of social and human capital, disqualifies the teaching profession and compromises critical education. School of Choice consolidates pedagogical practices (content/methods/ management) that are organic to the Third Way neoliberal logic through the naturalization and formation of a consensus on the values of the business community in full-time education. In this context of the productive restructuring of capital, the new requirements for human formation de-characterize public and free education as emancipatory and the overcoming of capitalism.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. A “Terceira Via” de “Tory” Blair: a outra face do neoliberalismo inglês. In: Revista Outubro, n. 03, p. 31-52, 1999. Disponível em: http://outubrorevista.com.br/a-terceira-via-de-tory-blair-a-outra-face-do-neoliberalismo-ingles/. Acesso em: 10/05/2020.
CAETANO, Maria Raquel; DE OLIVEIRA COSTA, Marilda. Gerencialismo, Internacionalização da educação e o papel da Teach For All no Brasil. In: Revista Educação em Questão, v. 56, n. 48, p. 249-275, 2018.
CASTELO, Rodrigo. O social liberalismo: auge e crise da supremacia burguesa na era neoliberal. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
DRIVER, Stephen; MARTELL, Luck. A esquerda, a direita e a terceira via. In: GIDDENS, Anthony (Org). O debate global sobre a terceira via. São Paulo: UNESP, 2007. Tradução de: Roger Maioli dos Santos.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Educação Básica no Brasil na Década de 1990: Subordinação Ativa e Consentida à Lógica do Mercado. In: Educação & Sociedade. Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, 2003. Disponível: em https://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a05v24n82.pdf. Acesso: 09/01/2020.
GIDDENS, Anthony (Org.). O debate global sobre a terceira via. Tradução de: Roger Maioli dos Santos. São Paulo: UNESP, 2007.
GIDDENS, Anthony. Sociologia. Tradução: Sandra Regina Netz. 4ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2005.
_________________. Admirável mundo novo: o novo contexto da política. In: Caderno CRH, v. 7, n. 21, p. 9-28, 1994. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/18771. Acesso: 05/12/2019.
_________________. As consequências da modernidade. Tradução: Raul Fiker. – São Paulo: UNESP, 1991.
GENTILI, Pablo A. A.; SILVA, Tomaz T. da (Orgs.). Neoliberalismo, Qualidade Total e Educação: visões críticas: Petrópolis: Vozes, 2012.
GENTILI, Pablo A. A. (Org.). Pedagogia da Exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. Petrópolis Vozes, 2009.
HAYEK, F.A. O caminho da servidão. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2010.
ICE. Modelo Pedagógico Princípios Educativos. 1ª Edição, 2015.
LIMA, Kátia; MARTINS, André. A nova pedagogia da hegemonia e a formação/atuação de seus intelectuais orgânicos. In: NEVES, Lúcia Maria W. (Org.). Direita para o social e esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.
LIMA, Kátia; MARTINS, André. Pressupostos, princípios e estratégias. In: NEVES Lúcia Maria W. (Org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.
MAGALHÃES, Marcos. A juventude brasileira ganha uma nova escola de Ensino Médio: Pernambuco cria, experimenta e aprova. São Paulo: Albatroz: Loqüi, 2008.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. 1. ed. revista. São Paulo: Boitempo, 2011.
NEVES, Lúcia Maria W. (Org.). Direita para o social e esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.
____________________(Org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.
RODRIGUES, César Augusto. O programa “Educação: Compromisso de São Paulo” e o “Novo Modelo de Escola de Tempo Integral”: crítica à incorporação dos valores da lógica empresarial na educação escolar pública. In: Revista HISTEDBR On-line, v. 20, p. 1-23, 2020. Disponível: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654673. Acessado: 30/06/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais da Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.