HIP-HOP CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT THE AFRICAN DIASPORA

Authors

  • Sávio Oliveira da Silva Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

DOI:

https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.14

Keywords:

Negritude, Hip-hop, Diáspora africana

Abstract

Historically, the literacy process and the construction of knowledge crossed by the racial issue developed in atypical ways compared to the knowledge constructed by those who had access to formal teaching environments, where it is learned, or should be learned, about historicity, culture. and value of a given nation. For the Aphrodiasporics, to the detriment of the mishaps faced socially and in conflicting contact with the school, knowledge, history and their ancestral culture took place through different instruments, such as Hip-Hop. Therefore, this article aims to discuss black movements, whether political, artistic or cultural, especially juxtaposed, as physical, collective and individual spaces, strategic for the recognition and identity construction of the black population in the African Diaspora. Therefore, we briefly discuss the movement of Negritude and some historical axes of Hip-Hop. Therefore, using authors such as Hall (2003; 2011), Bernd (1988), Messias (2015), Souza (2011), among others. Therefore, it is evident that even over time, organizations in favor of dialogue, problematization and the creation of survival strategies are taught especially from black organizations in the artistic-political field, as indispensable spaces for thinking and organize the fight against black genocide, a constant reflection of the African diaspora.

Keywords: African Diaspora; Hip hop; Blackness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sávio Oliveira da Silva Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Licenciado em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), em 2021. Cursa especialização em Educação e Interdisciplinaridade, pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Mestrando no Programa de Pós-graduação na em Letras, Linguagens e Representações, na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Fundador e representante do Coletivo Afrodiaspórico na cidade de Ipiaú/Bahia. Desenvolveu pesquisa como Bolsista da Pró-Reitoria de Ações Afirmativas PROAF de 2017 a 2019 pesquisando sobre Negritude, Negrice e Negritice. Focaliza seus estudos no campo dos Estudos Culturais com as noções de Raça; Hip-Hop; Linguagens; Educação e Identidades. Em 2018 atuou como professor substituto, lecionando os componentes de língua portuguesa e de inglês, no Colégio Estadual de Ipiaú. Em 2019 atuou como professor no programa Novo Mais Educação na cidade de Jequié/BA. Fez parte do grupo de pesquisa e extensão do Órgão de Relações Étnicas do ODEERE/UESB no curso de Educação e Cultura Afro Brasileira.

References

ABREU, Kaique de. O rap como recurso de terapia ocupacional social nas escolas.

João Pessoa, Repositório UFB, 2018.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen,

BERND, Zilá. O que é negritude. 1ª ed. – Porto Alegre: Editora Brasiliense, 1988.

(Coleção primeiros passos).

BISPO, Suely. Solano Trindade: Negritude e Identidade na Literatura Brasileira.

Revista Eletrônica de Estudos Literários, Vitória, s, 2, ano. 7, n. 9, 2011.

FRANTZ, Fanon. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. – Salvador: EDUFBA, 2008.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação / Nilma Lino Gomes. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

FERREIRA, Amanda Crispim. “Recordar é preciso”: considerações sobre a figura do griot e a importância de suas narrativas na formação da memória coletiva afro- brasileira. Em tese, Belo Horizonte, V. 18, N. 2, 2012.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Guaracira Lopes Louro – 11. Ed., 1. Reimp. – Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Organização Liv Sovik; Trad. Adelaine La Guardia Resende ... [et all]. – Belo Horizonte: Editora UFMG. 2003.

HELENA, Lúcia Oliveira Silva; CÉLIA, Regina Lima Xavier. Pensando a Diáspora Atlântica. São Paulo: Scielo: dossiê e liberdade na diáspora atlântica, vol. 37, 2018.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: O Reinado no Jatobá. – São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1977. – (Coleção perspectiva).

MESSIAS, Ivan dos Santos. Hip-hop, educação e poder: o rap como instrumento de educação. Salvador: EDUFBA, 2015.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: Usos e sentidos. 3ª edição - Belo Horizonte: Autêntica, 2009. Coleção Cultura Negra e Identidades.

SANTOS, Daniel dos. Como Fabricar um Gangsta: Masculinidades Negras nos Videoclipes dos Rappers Jay-Z e 50 Cent / Daniel Dos Santos. -- Salvador - Bahia, 2017.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: HIP-HO. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

Published

2022-05-03

How to Cite

Santos, S. O. da S. (2022). HIP-HOP CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT THE AFRICAN DIASPORA. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 5(12). https://doi.org/10.18764/2595-1033v5n12.2022.14

Issue

Section

Artigos