HIDDEN SONIC IDENTITY OF THE CASARÃO:
a creative journey through artistic research in baixo parnaíba maranhense
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549.v7n13.2024.14Keywords:
Artistic Research, Environmental Sound Art, CAP, Felt Sense, Creative ProcessAbstract
This work constitutes an Artistic Research conducted during undergraduate studies within the context of Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos /Música in Universidade Federal do Maranhão. Based on the principles of Environmental Sound Art by Bianchi and Manzo (2016), it was developed through the Artistic Research perspective by Coessens, Crispin, and Douglas (2009). By adopting the title "Creative Journey," the work suggests that the creative process should be understood as a unique and unpredictable attitude, traced exclusively through the paths of art. In this context, the application of CAP (Creative Articulations Process) by Midgelow and Bacon (2014) and the understanding of Felt Sense, derived from Gendlin's focusing (2006), constitute the material existence of artistic ideas, enabling methodological innovation. The creation of the work: Identidade Sonora Oculta do Casarão II represents the focal point, intertwining artistic experiences and facing creative challenges in light of the environmental poetics of Casarão Sinhá Pedrosa in Santa Quitéria do Maranhão.
Downloads
References
BIANCHI, Frederick e MANZO, V.J. Environmental Sound Artists: in their own words. EUA: Oxford, 2016.
COESSENS, Kathleen; CRISPIN, Darla; DOUGLAS, Anne. The artistic turn: a manifesto. Leuven University Press, 2009.
CORREIA, Jorge Salgado; DALAGNA, Gilvano. Premises for Artistic Research. Cahiers of Artistic Research, v. 2, 2019.
CORREIA, Jorge Salgado; DALAGNA, Gilvano. Un modelo de investigación artística. 3er Cahier de Investigación Artística, v. 3, 2020.
DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Folha de São Paulo, v. 27, p. 4, 1999.
GENDLIN, E.T. The client's client: the edge of awareness. In R.L. Levant & J.M. Shlien (Eds.), Client-centered therapy and the person-centered approach. New directions in theory, research and practice. New York: Praeger, 1984. Tradução: Prof. Dr. João Carlos Messias.
GENDLIN, E.T. Focalização – uma via de acesso à sabedoria corporal. São Paulo: Gaia, 2006.
LINHARES, Erik Gabriel, C. Identidade Sonora Oculta do Casarão II: Uma Jornada Criativa Através da Narrativa Intrapessoal e da Pesquisa Artística. 2022. 138 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Linguagens e Códigos /Música) - Coordenação do Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos - Música/São Bernardo / CCLCSBM, Universidade Federal do Maranhão, São Bernardo.
MIDGELOW, Vida; BACON, Jane. Creative Articulations Process (CAP). Choreographic Practices, v. 5, n. 1, p. 7-31, 2014.
MOLINARI, Paula M. A. O. Etnosonia: em busca do método. Música, educação e cultura: tecituras e tessituras no nordeste brasileiro. Campo Limpo Paulista: FACCAMP, p. 141-163, 2016.
MOLINARI, Paula M. A. O. “A pedagogia da escuta: aproximações entre interculturalidades e inovações pedagógicas”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13. n. esp. 2, p. 1436-1448, set, 2018. ISSN: 1982-5587. DOI
21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11653
MOLINARI, Paula M. A. O. Antropoceno: Paisaje sonoro en la creación musical y la investigación artística/Artistic Research. In OLIVEIRA JÚNIOR, Elder dos Santos; BIBIANO, Ana Karolina Flores; ZOMER, Ana Leticia Crozetta (org.). A música e seus encontros: da paisagem sonora à análise musical. Belém, PA: Escola de Música da Universidade Federal do Pará, 2023. E-book (230 p). Disponível em: https://livroaberto.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1223. Acesso em: 29/09/2023.
MOLINARI, Paula M. A.; RIOS FILHO, Paulo O. Pesquisa Artística na formação de professores de música. Revista Claves, João Pessoa, v. 1, p. 135-148, 15/out, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/claves/article/view/64545
MOLINARI, Paula M. A.; RIOS FILHO, Paulo O. Desafios da inovação pedagógica num curso interdisciplinar de formação de professores de música. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 798–817, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13017. Acesso em: 27 jun. 2023.
PARNET, Claire. O abecedário de Gilles Deleuze. Site Dossiê Deleuze, 2010. <https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/44556271/2_texto2_30marco-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1641926181&Signature=WeHqffpiGkrcBR4ndvuqoKJPvUrAxpEDxbrVMvNLh4MvjaWsD~Ex40n4ozMr7iT8rpYJxoFkjRkaUqjMsfPdH574tBofT~uK5FsReBCwLzV1v6qc~C2~eP5ObjU7ffHlSJVYVRu23VcOS8VXFNmayJjv4NzM-g3jrL34SiVhPBxXvycrzcBhncu6ZsJIFb3XQoE1WWs6HyqbXcWPAngnf-IO50jP08YLvN5gxPYOMgsJrgYgXbQz8jv2VpuXYdfdraJhzf6PGVsPBSk585ScaVJkG5sWXl3IpDdkDorj5IRVc1YcYIEYgJrltxfOQJlYpotYBjvByDlWhdXeE8KaAg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA>. Acesso em 2 de janeiro de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erik Gabriel Cunha Linhares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.