Plants in Science Teaching and the Production of Affective Bonds and Memories
Keywords:
Currículo, Ensino de botânica, Extensão universitária, TerrárioAbstract
This work addresses curricular production in Science and Biology, especially in the context of Botany teaching, as an “alchemical” process, influenced by psychological, political, and social factors. The concept of "bonds" in science is examined, highlighting the role of affective relationships in constructing Life Science. Furthermore, "botanical imperception" is analyzed, highlighting how the lack of understanding of the importance of plants harms Science teaching. The study describes an extension activity at a school in Rio de Janeiro, where students built terrariums to learn about ecosystems, biogeochemical cycles, and photosynthesis. The results indicate that approaches based on alchemy and the creation of bonds can be practical for teaching Botany, helping students to understand scientific concepts and develop affection for the plant world. The activity was well received by the students, who showed interest and established bonds with plants, overcoming "botanical imperception".
Downloads
References
Barbosa, A. 2023. Quintais produzindo a vida da cidade: como espaços cultivados da região metropolitana de São Paulo se configuram como movimento de construção de socialidades e afetos. Iluminuras, Porto Alegre, v. 24, n. 64, p. 301-327.
Carlessi, P.C. 2017. Jeitos, sujeitos e afetos: participação das plantas na composição de médiuns umbandistas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 12, n. 3, p. 855-868.
Ferreira, M.S.; Gabriel, C.T. 2008. Currículos acadêmicos e extensão universitária: sentidos em disputa. ETD: Educação Temática Digital, v. 9, p. 185-200.
Despret, V. 2016. O que os animais diriam se.... Cadernos de Leitura, Belo Horizonte, n. 45, p. 1-20.
Ferreira, M.S.; Gomes, M.M. 2020. Currículo de Ciências: a alquimia das disciplinas escolares e a produção da autonomia docente. Roteiro, v. 46, p. e23827.
Popkewitz, T.S. 2001. Alquimia, Matérias Escolares Imaginárias e Domínio do Espaço. In: Popkewitz, T.S. 2001. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed Editora, p. 105-121.
Salatino, A.; Buckeridge, M. 2016. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196.
Ursi, S.; Salatino, A. 2022. É tempo de superar termos capacitistas no ensino de biologia: “impercepção botânica” como alternativa para “cegueira botânica”. Bol. Bot. Univ. São Paulo, São Paulo, v. 39, p. 1-4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Geospatial Modelling
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.