USING THE MASTER’S TOOL TO DISMANTLE THE MASTER’S HOUSE: The two-ness in the construction of black English teachers’ identity in Brazil

Autores

Resumo

USANDO AS FERRAMENTAS DO MESTRE PARA DESMANTELAR A CASA GRANDE:

A ambivalência da educação e os docentes negros de Língua Inglesa no Brasil

 

UTILIZAR LA HERRAMIENTA DEL MAESTRO PARA DESMONTAR LA CASA DEL MAESTRO:

El dos nes en la construcción de la identidad de los profesores negros de Inglés en Brasil

Resumo

Este trabalho tem por escopo uma reflexão crítica sobre  o sistema educacional brasileiro, pautado na supremacia branca e seus desdobramentos para a dualidade da identidade  dos professores negros de língua inglesa no Brasil. No entanto, enfatizamos neste artigo a importância de uma educação crítica que subverta as relações de poder impostas pela casa grande, que era a única detentora do direito à educação. Dessa forma, a educação crítica possibilita que professores de inglês no Brasil desmantelem a casa grande valorizando sua identidade racial e de seus alunos diante da língua inglesa como língua franca na atualidade.

Palavras-chave: Casa Grande, Identidade, Professores Negros de Inglês, Educação Crítica.

 

Abstract

This work aims to promote a critical reflection on the Brazilian educational system, based on white supremacy and its implication for the two-ness in the identity of black English teachers in Brazil. Therefore, in this essay, we emphasize the importance of a critical education that subverts the power relations imposed by the master’s house, which was the only holder of the right to education. In this way, critical education allows English teachers in Brazil to dismantle the master’s house, valuing their racial identity and that of their students in the face of English as a Lingua franca today.

Palavras-chave: The master’s house, Black English teachers, Critical Education.

 

Resumen

El presente trabajo tiene como objetivo una reflexión crítica sobre el sistema educativo brasileño, basado en la supremacía blanca y sus consecuencias para la identidad dual de los profesores negros de habla inglesa en Brasil. Sin embargo, en este artículo destacamos la importancia de una educación crítica que subvierte las relaciones de poder impuestas por la casa grande, que era la única titular del derecho a la educación. De esta manera, la educación crítica permite a los profesores de inglés en Brasil desmantelar la casa grande, valorando su identidad racial y la de sus alumnos frente al inglés como lengua franca hoy.

Palabras Clave: La casa del maestro, Profesores de inglés negros, Educación crítica.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Letícia Fernanda Carvalho Silva, Universidade Federal de Lavras

Estudante de Letras(Português-inglês) - UFLA

Gasperim Ramalho de Souza, Universidade Federal de Lavras

Professor do Departamento de Estudos da Linguagem/UFLA.

Referências

ALMEIDA, S. L. O que é racismo estrutural?. 1. ed. Belo Horizonte: Letramento. v. 1, 204p. 2018.

ANDREWS, G R. “O protesto político negro em São Paulo (1888-1988)”. Rio de Janeiro: Estudos Afro-asiáticos, n 21, 1991, p.27-48.

ASSIS-PETERSON, A. A.; COX, M. I. P. . Inglês em tempos de globalização: para além de bem e mal. Calidoscópio, v. 5, n. 1, p. 15-14. São Leopoldo, jan./abr., 2007.

BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente a escola e à cultura. In: Escritos de Educação, Petrópolis: vozes, 2003, p.41-64.

CASTELLS, M. The Power of Identity, second edition. Oxford: Wiley-Blackwell. 2010.

COOPAN,V. Ghosts in the disciplinary machine:The uncanny life of world literature.Comparative Literature Studies, V.41,n 1, 2004, p.10-36.

DÁVILA, J. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil – 1917-1945. São Paulo: Editora UNESP. 2006.

DEGRAFF, M. Demystifying Creolization, Decolonizing Creole Studies.In: Different Spaces, different voices: A Rendezvous with decoloniality. Edited by: Sayan Dey. 2016.

DOMINGUES, P. O mito da democracia racial e a mestiçagem no Brasil (1889-1930). Diálogos Latinoamericanos, número 010. 2005.

DU BOIS, W.e.b. The souls of black folks: Of our spiritual strivings. 1903, p. 7-9, 36-44. In: A twentieth-century American Reader. Volume 1.

FANON, F. Peaus noire, masques brancs. (Peles negras, máscaras brancas) (1952), Édition du Seuil, collection “Points”.1971.

FANON,F., “The fact of blackness” from Black, Les and John Solomos, Theories of race and racism: a reader pp.257-266. London: Routledge. 2009.

FREIRE , P. Pedagogy of the Oppressed. 30th Anniversary Edition. Translated byMyra Bergman Ramo.s. Continuum. New York . 2005.

FERREIRA, A. J. Autobiographical narratives of race and racism in Brazil: Critical Race Theory and language education. Muitas Vozes, Ponta Grossa, v.4, n.1, p. 79-100, 2015. Available at <https://www.researchgate.net/publication/299289063_Autobiographical_narratives_of_race_and_racism_in_Brazil_Critical_Race_Theory_and_language_education_-_Narrativas_Autobiograficas_de_raca_e_racismo_no_Brasil_Teoria_Racial_Critica_em_Estudos_da_Lingua> Acessed on Sept 17, 2020.

FERREIRA, R.F. Afro-descendente: identidade em construção. São Paulo: EDUC; Rio de Janeiro: Pallas. 2000.

GOMES, F.d.S. Sonhando com a terra, construindo a cidadania. In. PINSKY, J.; PINSKY, C. B. (Orgs.). História da Cidadania. São Paulo: Editora Contexto. 2008.

GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. In: Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro. N. 92/93(jan./jun.), 1988, p. 69-82.

HALL, Kira; BUCHOLTZ, Mary. Language and Identity. A companion to Linguistic Anthropology (pp.369-394), Blackwell, 2004.

HALL, S. Cultural Identity and Diaspora. In: Framework, no.36. 1990.

JENKINS, J. English as a lingua franca: interpretations and attitudes. World Englishes, 2009, 28.2: 200–207.

JORGE, M. Critical literacy, foreign language teaching and the education about race relations in Brazil. The Latin Americanist, Orlando, v. 56, 2012, p. 79-90. Available at https://www.academia.edu/3557987/CRITICAL_LITERACY_FOREIGN_LANGUAGE_TEACHING_AND_THE_EDUCATION_ABOUT_RACE_RELATIONS_IN_BRAZIL. Accessed on Sept, 10,2020.

KING, M.L. Why We Can't Wait. Signet classics. 1964.

LORDE, A. “The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House.”. Sister Outsider: Essays and Speeches. Ed. Berkeley, CA: Crossing Press. 1984, 110- 114. 2007. Print.

MAESTRI, M. A pedagogia do medo: disciplina, aprendizado e trabalho na escravidão brasileira. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. V. 1: séculos XVI – XVIII. Petrópolis: Vozes, 2004, p. 192-209.

NASCIMENTO, Beatriz. O conceito de quilombo e a resistência cultural negra. Publicado originalmente em: Jornal IDE. No. 12. Sociedade Brasileira de Psicanálise – São Paulo. Dezembro, 1986, p. 8.

OLIVIER, B. Decolonisation, Identity, Neo-colonialism and Power. Available at: https://www.researchgate.net/publication/331994078_Decolonisation_Identity_Neo-Colonialism_and_Power. 2019.

PHILLIPSON, R. Linguistic imperialism. Oxford, Oxford university Press. 365 p. 1992.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento. 2017.

SAVIANE, D. Educação e colonização: as idéias pedagógicas no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil, V. 1: séculos XVI – XVIII. Petrópolis: Vozes, 2004, p. 121-130.

SILVA, P.E. Professor Negro universitário: notas sobre a construção e a manipulação da identidade étnico-racial em espaços socialmente valorizados. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Estadual de São Paulo, Araraquara, SP, 2008.

SOUZA, N.S. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileira em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal. 1983.

SOVIK, L. We are family: whiteness in the Brazilian media, Journal of Latin American Cultural Studies, v.13, n.3, 2004, p.315-325, Dec. Available at https://www.researchgate.net/publication/233326394_We_are_family_Whiteness_in_the_Brazilian_media.

Downloads

Publicado

2021-04-28

Como Citar

Silva, L. F. C., & de Souza, G. R. (2021). USING THE MASTER’S TOOL TO DISMANTLE THE MASTER’S HOUSE: The two-ness in the construction of black English teachers’ identity in Brazil. Kwanissa: Revista De Estudos Africanos E Afro-Brasileiros, 4(8). Recuperado de http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/kwanissa/article/view/15266

Edição

Seção

Artigos