(AUTO)BIOGRAPHICAL NARRATIVES OF LGBTIA+ TEACHERS

curricula and educational trajectories in genders and sexualities

Authors

Keywords:

LGBTIA Teachers, Resumes, (Auto)biographical narratives, Genders and Sexualities

Abstract

The present work aims to problematize the (auto)biographical narratives of LGBTIA+ teachers about their educational trajectories as students in the context of gender and sexuality issues. These narratives are powerful devices that allow knowing, sharing, and problematizing life stories. Therefore, they make it possible to understand the educational trajectories of LGBTIA+ people, permeated by experiences marked by confrontations, resistance, and submissions related to gender and sexuality issues. In this sense, curricula play a significant role in standardizing and transgressing binary norms. The LGBTIA+ teachers in this research work in the municipal public school system of Imperatriz/MA. The methodology is based on (auto)biographical studies that used interviews/conversations to produce narratives analyzed in dialogue with queerdecolonial studies. From the teachers' narratives, their experiences as students point to processes of exclusion and nonrecognition of themselves in curricula, in which, at certain times, regulations are imposed compulsorily. Only in Higher Education does the curriculum gain a new status and become a fertile space for transgression and self-understanding for these teachers when they see themselves recognized when subjects on such topics are addressed, which did not occur in the Basic Education curricula.

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Author Biographies

John Jamerson da Silva Brito, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE na Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2023 - presente). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Docente em Práticas Educativas - PPGFOPRED (2023) e Graduado em Pedagogia (2020) ambos pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA. Pós-Graduando em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES (2024 - presente). Especialista em Docência na Educação Básica - EDUBas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO (2023). Professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Prefeitura Municipal de Davinópolis/MA (2020 - presente). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade - Gesed/UFJF (2023 - presente). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd (2022 - presente) e da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica - BIOGraph (2024 - presente). Atualmente pesquiso sobre: Gêneros e Sexualidades, Currículos, Estudos Queerdecoloniais, Pesquisas Narrativas e (Auto)Biográficas.

Witembergue Gomes Zaparoli, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutor em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Línguas e de Literaturas, Universidade Federal do Tocantins - UFT/ARAGUAÍNA, na linha de pesquisa: Linguagem, educação e diversidade cultural. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Pará - UEPA (2010), na linha de pesquisa: Saberes Culturais e Imaginários da Amazônia. Especialista em Didática Universitária (2004) e Ciências Sociais (2005). Possui graduação em História pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA (2003). Graduação em Pedagogia pela Universidade de Uberaba - UNIUBE (2015). Docente da Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de Imperatriz - CCIm/UFMA, no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação com área de concentração em Formação Docente em Práticas Educativas - PPGFOPRED. Líder do Grupo de Pesquisa em Diálogos Interculturais e Práticas Educativas - DIPE.

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Published

2024-04-24

How to Cite

BRITO, John Jamerson da Silva; ZAPAROLI, Witembergue Gomes.
(AUTO)BIOGRAPHICAL NARRATIVES OF LGBTIA+ TEACHERS: curricula and educational trajectories in genders and sexualities
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 9, p. 12–25, 24 Apr. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/23216. Acesso em: 18 may 2024.

Issue

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Artigos