PERSPECTIVES ON THE MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP IN DISTANCE EDUCATION IN PANDEMIC TIMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n8.2023.9

Keywords:

Curricular Internship, Pedagogy, Distance Education , Pandemic

Abstract

This experience report presents the experiences experienced during the completion of the Second Degree in Pedagogy carried out in the distance learning modality, in a private teaching institution, during the pandemic period in 2021. Concerns the training process dedicated to the Mandatory Curricular Internship, its relevance to the teacher's training process and the relationship between theory and practice in the midst of the global pandemic context that required readjustments and adjustments in the course constitutions. Throughout the text, we highlight the legal bases on which this stage of the supervised internship is based, the specificities in the context of offering the distance modality and the applicability of the training requirements necessary for students in the midst of the pandemic period. Finally, it is concluded that the possible losses caused by the absence of face­to­face academic practices are a gap in academic training that needs strategies to be overcome in pedagogical and teaching practice. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, L. M. F. de. O estágio supervisionado: uma análise crítica. 1980. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1980.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 27, de 02 de outubro de 2001. Dá nova redação ao item 3.6, alínea c, do Parecer CNE/CP 9/2001, que dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/027.pdf. Acesso em: 14 novembro de 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília: MEC/CNE, 2006.

CANANÉA, Fernando A. Abath L. Cardoso. Supervisão escolar: o delicado processo de atualização do fazer profissional. In: CANANÉA, Fernando, A. A. L. Cardoso (Org.). Educação Dialogada. João Pessoa: Imprell, 2012. p. 95-108.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996 [Coleção Leitura].

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1990.

PICONEZ, Stela C. Bertholo. A prática de ensino e o estágio supervisionado: a aproximação da realidade escolar e a prática da reflexão. In: PICONEZ, Stela C. Bertholo. A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24ª ed. São Paulo: Papirus, 2015. p. 13-34.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2023-08-21

How to Cite

PEIXOTO, Márcia Maria Silva.
PERSPECTIVES ON THE MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP IN DISTANCE EDUCATION IN PANDEMIC TIMES
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 8, p. 106–111, 21 Aug. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20799. Acesso em: 10 may 2024.

Issue

Section

Dossiê