Plants in Science Teaching and the Production of Affective Bonds and Memories

Authors

  • Claivert Felix Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria Luiza Mira Valentim Federal University of Rio de Janeiro
  • William César de Oliveira Vicente Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Marcelo Gonçalves Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Bruna Figueiredo Dias Universidade Federal do Rio de Janeiro / Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRJ
  • Juliana Marsico Correia da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

Currículo, Ensino de botânica, Extensão universitária, Terrário

Abstract

This work addresses curricular production in Science and Biology, especially in the context of Botany teaching, as an “alchemical” process, influenced by psychological, political, and social factors. The concept of "bonds" in science is examined, highlighting the role of affective relationships in constructing Life Science. Furthermore, "botanical imperception" is analyzed, highlighting how the lack of understanding of the importance of plants harms Science teaching. The study describes an extension activity at a school in Rio de Janeiro, where students built terrariums to learn about ecosystems, biogeochemical cycles, and photosynthesis. The results indicate that approaches based on alchemy and the creation of bonds can be practical for teaching Botany, helping students to understand scientific concepts and develop affection for the plant world. The activity was well received by the students, who showed interest and established bonds with plants, overcoming "botanical imperception".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa, A. 2023. Quintais produzindo a vida da cidade: como espaços cultivados da região metropolitana de São Paulo se configuram como movimento de construção de socialidades e afetos. Iluminuras, Porto Alegre, v. 24, n. 64, p. 301-327.

Carlessi, P.C. 2017. Jeitos, sujeitos e afetos: participação das plantas na composição de médiuns umbandistas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 12, n. 3, p. 855-868.

Ferreira, M.S.; Gabriel, C.T. 2008. Currículos acadêmicos e extensão universitária: sentidos em disputa. ETD: Educação Temática Digital, v. 9, p. 185-200.

Despret, V. 2016. O que os animais diriam se.... Cadernos de Leitura, Belo Horizonte, n. 45, p. 1-20.

Ferreira, M.S.; Gomes, M.M. 2020. Currículo de Ciências: a alquimia das disciplinas escolares e a produção da autonomia docente. Roteiro, v. 46, p. e23827.

Popkewitz, T.S. 2001. Alquimia, Matérias Escolares Imaginárias e Domínio do Espaço. In: Popkewitz, T.S. 2001. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed Editora, p. 105-121.

Salatino, A.; Buckeridge, M. 2016. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196.

Ursi, S.; Salatino, A. 2022. É tempo de superar termos capacitistas no ensino de biologia: “impercepção botânica” como alternativa para “cegueira botânica”. Bol. Bot. Univ. São Paulo, São Paulo, v. 39, p. 1-4.

Published

2023-12-31

How to Cite

Vieira Felix, C., Valentim, M. L. M., Vicente, W. C. de O., Gonçalves, M., Dias, B. F., & Silva, . J. M. C. da. (2023). Plants in Science Teaching and the Production of Affective Bonds and Memories. Journal of Geospatial Modelling, 3(1), 183–187. Retrieved from http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/geospatial/article/view/22243

Issue

Section

Artigos