A EXPANSÃO DA INTERNET NO BRASIL: DIGITALIZAÇÃO, MERCADO E DESIGUALDADES SOCIODIGITAIS<br/><br/>THE EXPANSION OF THE INTERNET IN BRAZIL: DIGITALIZATION, THE MARKET AND SOCIO-DIGITAL INEQUALITIES

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.18764/2236-9473.v18n2p381-410

Mots-clés :

Desigualdades digitais, Digitalização, Mercado | Digital inequalities, Digitization, Market

Résumé

Este artigo trata das contribuições teóricas e metodológicas das ciências sociais para abordar o fenômeno da expansão e uso da internet no Brasil, e a formação dos níveis de desigualdade digitais. Para tanto, concentra-se na construção e uso dos principais conceitos, e na emergência e consolidação de um protocolo de pesquisa acerca das desigualdades digitais. O artigo demonstra que a sociedade brasileira se digitalizou, porém o fez, assim como no caso da industrialização, mantendo e, em grande medida até acentuando, as desigualdades off-line.

Abstract

This article deals with the theoretical and methodological contributions of the social sciences to address the phenomenon of the expansion and use of the internet in Brazil and the formation of levels of digital inequality. To this end, it focuses on the construction and use of the main concepts and on the emergence and consolidation of a research protocol on digital inequalities. The article demonstrates that Brazilian society has digitalized, but it has done so, as in the case of industrialization, maintaining, and to a large extent even accentuating, offline inequalities.

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Publié-e

2021-04-29

Comment citer

ALVES, Elder P. Maia.
A EXPANSÃO DA INTERNET NO BRASIL: DIGITALIZAÇÃO, MERCADO E DESIGUALDADES SOCIODIGITAIS&lt;br/&gt;&lt;br/&gt;THE EXPANSION OF THE INTERNET IN BRAZIL: DIGITALIZATION, THE MARKET AND SOCIO-DIGITAL INEQUALITIES
. Revista Pós Ciências Sociais, v. 18, n. 2, p. 381–410, 29 avr. 2021 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rpcsoc/article/view/16850. Acesso em: 22 déc. 2024.