BRIÓFITAS DA CHAPADA DO ARARIPE: UMA AÇÃO DE POPULARIZAÇÃO DO CONHECIMENTO CIENTÍFICO
Parole chiave:
Scientific dissemination; Conservation; Cryptogams; Biodiversity; Society; Environmental Perception.Abstract
A sustainable relationship between man and the environment is known to be fundamental for the conservation of natural environments, to maintain the diversity of species and the services offered by them. To this end, implementing activities to make scientific knowledge accessible to the lay population strengthens the efforts to conserve natural ecosystems. This project aimed to popularize the knowledge generated in a master’s thesis about the environmental problems that affect the humid forest of Chapada do Araripe - CE and the bryophyte flora in this region, in order to make scientific and sociocultural knowledge more familiar to the human population that resides in the vicinity of the forest. To this end, dialogues were developed in public environments, such as squares and parks, and residences were visited; expository and didactic material, banners and booklets were presented and distributed; and a theoretical-practical mini-course was held for the local scientific community. These strategies were tailored to each public served, that is, the general population, lay people, and the academic community, in order to enhance the accessibility to scientific knowledge. In this project, it was possible to understand the perception of people about the importance of the forest in social life and expand the knowledge about the human-environment relationship and the learning through the exchange of experiences.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Araújo, G. C. de; Bueno, M. P.; Bueno, V. P.; Sproesser, R. L.; Souza, I. F. de. Cadeia Produtiva da Avicultura de Corte: Avaliação da Apropriação de Valor Bruto nas Transações Econômicas dos Agentes Envolvidos. Revista Gestão & Regionalidade, v. 24, nº 72, p. 6-16, 2008.
Batista, W. V. S. Assembleias de briófitas em florestas úmidas da chapada do Araripe, CE: montagem de comunidades e potencial bioindicador. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Biologia Vegetal). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
Candotti, E. Ciência na Educação Popular. In: Ciência e Público: Caminhos da divulgação científica no Brasil. Massarani, L., et al. (orgs.). Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2002.
Linhares, K.V.; Silva, W.A.G. Soldadinho-do-Araripe, símbolo da conservação das águas e florestas úmidas do Cariri Cearense. Caderno de Cultura e Ciência, v. 13 p. 37-50, 2015.
MOURA, D. O. A popularização da informação científica na Sociedade de Risco: em busca do diálogo. Comunicação e Espaço Público, Brasília, v. 6, nº 1-2, p. 52-64, 2003.
Hoffmann, R.; Ney, M. G. Vista da desigualdade, escolaridade e rendimentos na agricultura, indústria e serviços de 1992 a 2002. Econômia e Sociedade, Campinas, v. 13, nº 2, p. 51-79, 2004.
Melo R. S. Conhecimento e utilização de mamíferos por duas comunidades em uma Área de Proteção Ambiental (APA/Araripe): uma abordagem etnomastozoológica. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Ecologia) Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife,2013.
Santos, N. D.; Silva, N. F; Oliveira, T. P. O que ensinamos sobre as primeiras plantas terrestres: análise de livros didáticos do ensino médio. Pesquisas, Botânica, v. 67, p.321-334, 2015.
Silva, A. P. T.; Moraes V. S.; Portugal, A. S. "Jardins sensoriais e ensino no brasil: uma revisão bibliográfica." Revista Valore, v. 8, 2023
Silva, W. A. G.; Linhares, K. V.; Campos, A. A. (orgs.). Plano de ação nacional para a conservação do soldadinho-do-araripe. ICMBio, Brasília. 2011. 73 p.
UNESCO. Organización de la Naciones Unidas para la Educación la Ciência e la Cultura. Conferencia Mundial Sobre la Ciencia Para el siglo XXI. Budapest (Hungria). 1999.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2023 Journal of Geospatial Modelling
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.